Onderwerpen
Waar gaat uw vraag over?
Verzenden
Versturen met DHL eCommerce
Versturen met DHL eCommerce
Alle zendingen verstuurt u via één handige verzendservice: My DHL Portal. Er zijn veel voordelen: uw pakketten en pallets kunt u gecombineerd verzenden, en bedrijven en consumenten binnen heel Europa bereikt u met hetzelfde gemak.
Afmetingen en gewicht
Alle standaard specificaties op een rij
Pakketten naar consumenten in Nederland en België
Brievenbuspakket
- Maat: max. 38x26,5x3,2 cm (l-b-h)
- Gewicht: max. 1 kg
Pakket
- Afmeting: max. 120 cm lang
- Gewicht: max. 31,5 kg
- Volume: max. 432 liter
Pakketten naar consumenten in Europa
- Afmeting: max. 120 cm lang
- Gewicht: max. 31,5 kg
- Volume: max. 432 liter
Zendingen naar zakelijke adressen in de Benelux
Pakket
- Afmeting: min. 15x11x3,5 cm (l-b-h), max. 120x60x50 cm (l-b-h)
- Gewicht: max. 31,5 kg
Pallet
- Afmeting: max. 120x100x200 cm (l-b-h)
- Gewicht: max. 1.000 kg per pallet
- Maximaal 5 pallets per zending / dag / ontvangstadres
Zendingen naar zakelijke adressen in Europa
Pakket
- Afmeting: min. 15x11x3,5 cm (l-b-h), max. 120x60x50 cm (l-b-h)
- Gewicht: max. 31,5 kg
Pallet
- Afmeting: max. 120x100x200 cm (l-b-h)
- Gewicht: max. 1.000 kg per pallet
- Maximaal 5 pallets per zending / dag / ontvangstadres
Langere bezorgduur voor bijzondere pakjes
Zendingen die buiten de specificaties vallen zijn vaak een dag langer onderweg. Het gaat dan om de niet-automatisch sorteerbare pakketten: extra groot, extra zwaar, afwijkende vorm, speciale verpakking.
Meer weten?
Wilt u pakketten of pallets buiten de standaard afmetingen versturen, of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.
Brandstoftoeslag
Index per maand
Dit is de actuele maandtoeslag voor brandstof van DHL eCommerce Benelux:
- November 2024: 13%
- Oktober 2024: 13,75%
- September 2024: 15,25%
Bovenstaande toeslagen zijn gekoppeld aan de consumentenprijs van dieselbrandstof (EUR27 norm) in lokale valuta. Heffingen en belastingen, zoals gemeten door de Directorate-General for Energy van de Europese Commissie en gepubliceerd in het Oil Bulletin, zijn ingegrepen. De brandstoftoeslag wordt berekend over het transporttarief en de transport gerelateerde aanvullende diensten en toeslagen.
Dieselprijs (In € per liter)
Tenminste | Maar minder dan | Toeslag |
€ - | € 1,20 | 7.0% |
€ 1,20 | € 1,24 | 7.75% |
€ 1,24 | € 1,28 | 8.50% |
€ 1,28 | € 1,32 | 9.25% |
€ 1,32 | € 1,36 | 10.00% |
€ 1,36 | € 1,40 | 10.75% |
€ 1,40 | € 1,44 | 11.50% |
€ 1,44 | € 1,48 | 12.25% |
€ 1,48 | € 1,52 | 13.00% |
€ 1,52 | € 1,56 | 13.75% |
€ 1,56 | € 1,60 | 14.50% |
€ 1,60 | € 1,64 | 15.25% |
€ 1,64 | € 1,68 | 16.00% |
€ 1,68 | € 1,72 | 16.75% |
€ 1,72 | € 1,76 | 17.50% |
€ 1,76 | € 1,80 | 18.25% |
€ 1,80 | € 1,84 | 19.00% |
€ 1,84 | € 1,88 | 19.75% |
€ 1,88 | € 1,92 | 20.50% |
€ 1,92 | € 1,96 | 21.25% |
€ 1,96 | € 2,00 | 22.00% |
€ 2,00 | € 2,04 | 22.75% |
€ 2,04 | € 2,08 | 23.50% |
Vanwege de publicatiedata van brandstofprijzen, voeren we de toeslag met twee maanden vertraging door. De laatste brandstofprijs publicatie van januari in het Oil Bulletin vormt dus de toeslag van maart.
DHL eCommerce behoudt zich het recht voor om de brandstoftoeslagindex en de bijbehorende tabel zonder kennisgeving te wijzigen.
Douanepapieren
Ondersteuning bij douaneformaliteiten
Stuurt u iets naar een douaneplichtig land? Dan wordt uw zending door de douane in dat land gecontroleerd. Daarom is het verplicht om douanepapieren bij uw zending te voegen. Bij een commerciële zending heeft u een commerciële factuur nodig. Bij een niet-commerciële zending volstaat vaak een pro forma factuur. Dit verschilt echter per land. Bekijk voor de speciale regels voor het Verenigd Koninkrijk onze Brexit-pagina.
De factuur moet altijd aan de wettelijke eisen voldoen, anders is er geen recht op aftrek van btw of kunnen zendingen vertraagd of niet ingevoerd worden. In My DHL Portal genereert u in een handomdraai een correcte factuur bij het aanmaken van uw zending. Bekijk de handleiding voor meer hulp.
Factuurvereisten voor douaneplichtige zendingen
Voldoen uw douanepapieren aan de eisen?
- Print en bundel alle getypte documenten van uw zending. Denk aan facturen, een kopie van het verzendlabel, een eventueel T-biljet, certificaten, exportdocumenten etc.
- Bewaar de kopieën en bevestig het originele papierwerk op het pakket in een dokulop (zelfklevende paklijst-envelop).
- Maakt u uw factuur niet aan in My DHL Portal? Mail dan een digitale kopie van alle documenten naar [email protected].
Nog meer informatie over het versturen naar een douaneplichtig land? Bekijk dan onze uitgebreide brochure.
DHL ServicePoints
DHL punten in de buurt
Verstuurt u minder dan 50 pakketten per maand, wilt u maar een enkel pakje verzenden of wacht u liever niet op onze chauffeur? Dan is het handig om uw zendingen af te geven bij een DHL ServicePoint in de buurt. Gratis, makkelijk en in uw eigen tijd.
Via DHL ServicePoints stuurt u pakketten naar zakelijke en particuliere adressen in heel Europa. Labels maakt u aan met onze alles-in-één verzendservice My DHL Portal. De maximale afmetingen voor verzending via een DHL ServicePoint zijn 120x60x60 cm (l-b-h) en max. 240 liter (lxbxh / 1000). Het maximale gewicht is 23 kg.
Labelprintservice
Zelf printen of laten printen
Wilt u een retour- of afhaalzending inplannen, maar lukt het even niet om een verzendlabel te printen? Geen nood, gebruik gewoon de labelprintservice in onze online verzendservice My DHL Portal. Voor een kleine vergoeding neemt de chauffeur dan een ingevuld verzendlabel voor u mee. Zo kan het ter plekke op de zending worden geplakt.
Voor zakelijke verzenders met een maatwerk verzendoplossing bieden we een retourportal aan. Overleg met uw accountmanager hoe u deze oplossing kunt gebruiken.
DHL vestigingen
Zakelijke locaties in Nederland
Er zijn 17 DHL RegioHubs in Nederland. Dit zijn onze hypermoderne hubs waar u ook gewoon naar binnen kunt lopen om zendingen te versturen, ontvangen of retourneren.
Verzekering
Eenvoudig verzekerd versturen
Hoge waarde, laag gewicht? Verzeker uw zending!
DHL eCommerce behandelt uw zendingen altijd met de grootste zorg. Maar voor het geval er tóch iets misgaat, kunt u een verzekering afsluiten. Zo bent u zonder eigen risico verzekerd tegen schade of verlies. U sluit zo’n verzekering heel eenvoudig af, tegen een aantrekkelijke premie.
Brochure zakelijke verzekering
Zeker, eenvoudig en snel
Dit zijn de belangrijkste voordelen van een verzekering bij DHL eCommerce:
• Complete vergoeding: u krijgt de vervangingswaarde en transportkosten vergoed
• Makkelijk en snel geregeld: u kiest zelf het gewenste verzekerde bedrag in uw verzendtool
• Geen eigen risico
• Snelle claimafhandeling
• Eén factuur voor transport en verzekering
• De ontvanger tekent voor ontvangst van de zending
Standaard verzekerd versturen
Verstuurt u regelmatig waardevolle producten? Dan is het misschien interessant om al uw zendingen te verzekeren voor een heel jaar. Zo profiteert u van een extra scherpe premie. Geïnteresseerd? Onze klantenservice of uw vaste contactpersoon helpt u hier graag mee.
Meer weten?
Vraag voor meer informatie na bij onze klantenservice of uw vaste contactpersoon van DHL eCommerce.
Verboden goederen
Deze producten mag u niet met DHL versturen
Er zijn regels voor de inhoud van uw pakket. Als verzender wordt u geacht te weten welke producten u wel en niet mag versturen. Uit veiligheidsoverwegingen versturen wij onder andere deze artikelen niet:
- Kunst, antiek, edelstenen en -metalen
- Geld, munten, betaalpassen, telefoonkaarten, waardepapieren en -documenten (zoals paspoorten)
- Aan bederf onderhevige producten
- Levensmiddelen en medicijnen (tenzij deze ongeconditioneerd vervoerd mogen worden en de artikelen deugdelijk verpakt zijn)
- Alcoholische dranken (alleen versturen binnen Nederland, mét de optie Leeftijdscheck)
- Menselijke organen en menselijke resten (inclusief asresten)
- Dieren (inclusief insecten), delen van dieren (ook bont en ivoor) en jachttrofeeën
- Planten (m.u.v. bloembollen, zaden en knollen)
- Kerstbomen
- Mest(stoffen)
- Accijnsgoederen naar bestemmingen buiten Nederland
- Gevaarlijke stoffen (chemicaliën, verf, accu’s en batterijen, parfum etc.). Onder voorwaarden mogen sommige gevaarlijke stoffen in beperkte hoeveelheden verstuurd worden. Voor meer informatie zie onze brochure of stem af met uw accountmanager.
- Pakketten met een eigen gebrek, die vanwege hun aard personen, handelswaar of apparatuur kunnen beschadigen
- Producten waarvan het vervoer wettelijk is verboden in het land van herkomst, transit of bestemming
- Producten die speciale faciliteiten, veiligheidsvoorzieningen of vergunningen vereisen
- Producten die als aanstootgevend kunnen worden beoordeeld (zoals pornografie of goederen die politiek gevoelig zijn). Ook de verpakking mag niet als provocerend kunnen worden ervaren.
- Verboden items, zoals vuurwapens, explosieven, militaire goederen en (delen van) munitie
- (Replica's van) vuurwapens, steekwapens, slagwapens en/of delen ervan
- Horloges met een waarde van €5,000 of meer
- Illegale goederen, zoals namaakproducten
- Verdovende middelen/drugs en producten die hieraan verwant zijn of er op lijken, waaronder (maar niet beperkt tot) middelen/stoffen/producten die onderworpen zijn aan de Opiumwet en/of producten die CBD (Cannabidiol) bevatten, zowel natuurlijk- als synthetisch
- Onbegeleide bagage
- Goederen, software en technologie die militaire toepassingen kunnen hebben of kunnen bijdragen aan de productie of verspreiding van massavernietigingswapens (bijvoorbeeld kernwapens, chemische strijdgassen of biologische wapens). Dit zijn ‘dual use’ goederen, zoals beschreven in EU-verordening 428/2009 en 2019/2199.
Gevaarlijke stoffen
Gevaarlijke stoffen versturen
Gevaarlijke stoffen (zoals chemicaliën, verf, accu's, parfums en batterijen) mag u onder bepaalde voorwaarden in kleine hoeveelheden verzenden (Limited Quantities - LQ). Registratie via uw DHL accountmanager is daarbij verplicht. Voor het verzenden van LQ-goederen rekenen we geen extra kosten.
Beschadiging of verlies
Beschadiging melden
Is uw zending beschadigd aangekomen? Meld deze schade dan zo snel mogelijk bij ons. Het is belangrijk dat wij binnen 7 dagen na de bezorging op de hoogte zijn van de schade.
Is uw zending niet bij de ontvanger aangekomen? Meld dit dan ook binnen 14 dagen bij onze klantenservice, zodat we u over de vervolgstappen kunnen adviseren. Zorg dat u de goederen en de verpakking goed kunt beschrijven.
Tol
Kilometerheffing in het buitenland
België, Duitsland en Hongarije rekenen een kilometerheffing voor vrachtverkeer. Om de kosten daarvan deels te compenseren, hanteren we een toeslag. Die is alleen van toepassing op zendingen naar, van en door deze landen. Er gelden verschillende tarieven:
- Van en naar België: 4,45%
- Door België: 1,96%
- Duitsland: 5,90%
- Hongarije: 3,05%
Omruilservice
Pallets en rolcontainers van DHL
Blijft uw zending binnen de Benelux, dan brengen we lege standaard pallets gewoon weer bij u terug. U krijgt uw pallet binnen ongeveer vijf werkdagen weer in handen.
Rolcontainers
Heeft u een of meerdere rolcontainers die het bezit zijn van DHL? Vul dit formulier in, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op voor een afhaling.
Feestdagenplanning
Bezorging tijdens de feestdagen
Rond de feestdagen neemt het aantal verzendingen gigantisch toe. Daar houden we rekening mee, en hopelijk doet u dat ook. Uw zending kan op een eerder moment worden opgehaald, zodat het nog steeds op tijd geleverd wordt. Uitzonderingen zoals vertragingen kunt u altijd zien op uw dashboard in de online verzendservice My DHL Portal. Wilt u echt safe zitten, bekijk dan vooraf onze feestdagen- en eindejaarsplanning van Nederland, België en Luxemburg.
Afgelegen gebieden
Afgelegen gebieden
Voor sommige bestemmingen geldt dat een extra toeslag wordt berekend omdat deze in een afgelegen gebied ligt. Deze toeslag (Remote Area Surcharge, of RAS genoemd) wordt bepaald op basis van postcode. Download het volledige overzicht van postcodes in Europa waarvoor RAS wordt berekend hieronder.
Download RAS overzicht
Brexit
Versturen naar het Verenigd Koninkrijk
Per 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk een douaneplichtig gebied. Met DHL eCommerce kunt u eenvoudig naar het VK blijven versturen, maar u moet wel aan een aantal nieuwe verplichtingen voldoen. Zo heeft u een aantal registratienummers nodig, en is het belangrijk dat u douanegegevens vooraf met ons deelt.
Alle informatie op een rij
Verberg verzender
Expeditie geheim
Als u wilt, passen we expeditie geheim toe. De afzender wordt niet vermeld op het verzendlabel, zodat ‘ie voor de geadresseerde onzichtbaar blijft. Kies bij het aanmaken van een zending in onze online verzendservice My DHL Portal voor de optie ‘verberg verzender’. Deze verzendoptie kost u niets en kunt u gebruiken voor zendingen naar consumenten én zakelijke ontvangers binnen de Benelux.
Verzendkosten pallet
Verzendkosten pallet versturen
Het versturen van een pallet via DHL eCommerce biedt een efficiënte en betrouwbare manier om grote en zware goederen te verzenden binnen Nederland en Europa. U verzendt uw pallets eenvoudig aan via My DHL Portal. Wij halen de pallets bij u op en bezorgen ze binnen de Benelux de volgende werkdag. Met track en trace volgt u uw zendingen van begin tot eind. De kosten variëren afhankelijk van gewicht, afmetingen en bestemming.
Uw pallet mag maximaal 120 x 100 x 200 cm (l-b-h) zijn en 1.000 kg wegen.
Verstuurt u regelmatig pallets? Dan is het aanvragen van een offerte op maat mogelijk interessant voor u.
Ontvangen
Bezorging wijzigen
Kan mijn ontvanger de bezorging nog aanpassen?
Ja, dit kan voor zendingen naar consumenten. De bezorging aanpassen kan zodra we uw pakket hebben ontvangen en verwerkt in ons sorteercentrum. Meestal is dat de avond of ochtend voordat we bij de ontvanger op de stoep staan. Die kan het bezorgmoment dan verplaatsen naar een ander moment, of bij de buren of een servicepunt laten afleveren. We kunnen het pakket ook achterlaten op een veilige, overdekte plek rondom huis.
Soms kan te ontvanger de bezorging niet aanpassen, of niet uit alle opties kiezen. Bijvoorbeeld als er getekend moet worden voor ontvangst, of als het pakket al onderweg is naar een servicepunt in de buurt.
Bezorgduur
Transittijden voor uw zendingen
Pakketten en pallets die u naar Nederland, België of Luxemburg verstuurt, worden de volgende werkdag al geleverd (met uitzondering van de Waddeneilanden). Voor bestemmingen buiten de Benelux gelden verschillende doorlooptijden per land. Bekijk het overzicht hieronder.
Bezorger gemist
Als onze chauffeur voor een dichte deur komt te staan?
Dan laat ‘ie een kaartje achter met de boodschap dat hij het de volgende werkdag opnieuw probeert. Is er bij de tweede bezorgpoging weer niemand aanwezig, dan wordt op een kaartje aangegeven dat u de zending kunt afhalen bij een DHL vestiging. Daar heeft u 5 dagen de tijd voor. Daarna gaat de zending terug naar de afzender.
Wilt u een derde bezorgpoging of laat u de zending liever op een ander adres bezorgen? Dan kunt u dit afspreken met de verzender (bijvoorbeeld de webshop) van uw zending.
Bezorger gemist-services voor consumenten
Als we bij een levering aan een consument voor een dichte deur staan, dan laten we een kaart achter waarop de ontvanger zelf het volgende bezorgmoment kan kiezen. Standaard brengen we een pakket de volgende werkdag naar een DHL ServicePoint in de buurt. Lees meer over onze bezorgmogelijkheden.
Bezorging op een DHL vestiging
Onze vestigingen staan voor u klaar
Laat uw leverancier de zending op een DHL vestiging bezorgen, dan kunt u het daar de volgende werkdag ophalen. Neem wel een geldig legitimatiebewijs mee.
Bouwplaatslevering
Locaties in aanbouw
Wilt u een pakket of pallet laten bezorgen bij een locatie in aanbouw? Kies dan bij het aanmaken van een zending in onze online verzendservice My DHL Portal voor de optie ‘bouwplaatslevering’: een kosteloze service. Zo komen zendingen ook zonder postcode of huisnummer aan op de juiste plek. Bekijk wel even goed welke gegevens we precies van u nodig hebben. Vraag naar de opties bij onze klantenservice.
Handtekening voor ontvangst
Tekenen voor ontvangst
Aflevering van een pallet of pakket bij een bedrijf, winkel of instelling? Dan vragen wij altijd om een handtekening voor ontvangst. Voor bezorging bij consumenten aan huis vragen we alleen om een handtekening als de afzender deze optie heeft gekozen. De handtekening is direct te bekijken via track en trace.
Als de ontvanger niet thuis is, dan wordt een zending waarvoor een handtekening nodig is in principe niet bezorgd. Als de ontvanger een Afgesproken Plek heeft ingesteld, kan de bezorger de zending daar wel neerleggen. Die maakt in dat geval een foto als bewijs, die de verzender altijd kan opvragen bij onze klantenservice. De optie Afgesproken Plek is alleen mogelijk binnen Nederland.
Voor het in ontvangst nemen van een zending op een DHL ServicePoint is altijd identificatie vereist.
Niet aanwezig?
Zakelijke bezorgmogelijkheden
Bent u niet altijd op locatie om zakelijke zendingen in ontvangst te nemen? Dan kunt u uw bezorgvoorkeuren doorgeven met een machtigingsformulier. Zo’n formulier krijgt u via onze chauffeur of klantenservice. Dit zijn de mogelijkheden:
Sleutelverklaring
Bent u niet altijd aanwezig, maar wilt u dat we zendingen toch op uw adres achterlaten? Via een sleutel geeft u onze betrouwbare chauffeur toegang tot een bezorgplaats (bijvoorbeeld een garage).
Afleveren bij buren
Is uw bedrijf gesloten, of is er even niemand? U kunt ons machtigen om zendingen af te geven bij buren in uw straat. Na bezorging krijgt u altijd een kaart in de bus met de naam en het huisnummer van de ontvanger.
Geslotenverklaring
Is uw bedrijf op sommige dagen standaard dicht? Geef het aan ons door en we leveren voortaan altijd op de eerstvolgende werkdag.
Als we bij leveringen aan consumenten voor een dichte deur staan, dan laten we een kaart achter waarop de ontvanger zelf het volgende bezorgmoment kan kiezen. Lees meer over onze bezorgmogelijkheden.
Track en trace
Uw zending volgen
Track en trace is een visueel ingericht dashboard waarop u zendingen moeiteloos online volgt. En uw ontvangers ook. Hebben we een bezorgmoment ingepland? Dan is dat meteen zichtbaar. U kunt op onze website toegang krijgen tot track en trace, of de traceerservice in uw webshop laten draaien.
Zaterdaglevering
Zakelijke bezorgservice
Zakelijke pakketten bezorgen we ook op zaterdag. Alleen binnen Nederland, en tegen een kleine toeslag. Hoe u dat regelt? Als u uw zending in de online verzendservice My DHL Portal aanmaakt, vinkt u simpelweg de optie ‘zaterdaglevering’ aan. Dat was het! We komen het pakket dan op vrijdag bij u ophalen, en leveren het de volgende dag. Gaat er iets mis en kunnen we toch niet op zaterdag bezorgen? Dan proberen we het de eerstvolgende werkdag opnieuw. Deze service geldt niet voor zendingen richting de Waddeneilanden of voor pallets.
Bij consumenten bezorgen we op maandag tot en met zaterdag, ook in Europa.
Retourneren
Retour sturen
Met DHL eCommerce is zendingen terugsturen heel eenvoudig
Bij zakelijke ontvangers halen we pakketten en pallets voor retour gewoon op. De verzender plant snel zelf een retouropdracht in, met de online verzendservice My DHL Portal of – tijdens kantooruren – via onze klantenservice. Binnen Nederland komen we voor pakketten ook op zaterdag langs.
Verstuurt u een zakelijke zending? U maakt het uw ontvangers makkelijk door retouren terug te laten sturen via een DHL ServicePoint. Wel even opletten: dit kan alleen met pakketten tot 23 kg en 120x60x60 cm (l-b-h), en het maximale volume is 240 liter (lxbxh / 1000). U kunt het retourlabel ook alvast meesturen met de bestelling of dit naar de ontvanger mailen. Of hij maakt het retourtje online aan en print het label eenvoudig zelf.
Dankzij onze 4.800 DHL punten is er voor consumenten altijd een retourplek in de buurt. Het retourbeleid bepaalt u zelf: label meesturen met de bestelling, nazenden via de mail of klanten ze zelf online laten aanvragen. Wilt u consumenten écht ontzorgen? Dan halen we retourzendingen bij ze op.
Retour vertraagd of zoek
Mijn retourzending is vertraagd of zoek
Lijkt je retourzending vertraagd of misschien zelfs vermist? In zo’n geval kun je het beste contact opnemen met de verzender.
Het is goed mogelijk dat zij je retour al fysiek hebben ontvangen, maar nog niet administratief hebben verwerkt. Is het pakket nog niet bij hen? Dan zorgt de verzender dat er een onderzoek naar het pakket wordt ingesteld. We gaan vervolgens met de verzender na waarom de retour er mogelijk langer over doet.
Gaat het om een retourzending waarvoor jij zelf bij ons een label hebt gekocht? In dat geval kun je direct bij onze klantenservice terecht.
Verzenden
Ontvangen
Retourneren
Versturen met DHL eCommerce
Afmetingen en gewicht
Brandstoftoeslag
Douanepapieren
DHL ServicePoints
Labelprintservice
DHL vestigingen
Verzekering
Verboden goederen
Gevaarlijke stoffen
Beschadiging of verlies
Tol
Omruilservice
Feestdagenplanning
Afgelegen gebieden
Brexit
Verberg verzender
Verzendkosten pallet
Versturen met DHL eCommerce
Versturen met DHL eCommerce
Alle zendingen verstuurt u via één handige verzendservice: My DHL Portal. Er zijn veel voordelen: uw pakketten en pallets kunt u gecombineerd verzenden, en bedrijven en consumenten binnen heel Europa bereikt u met hetzelfde gemak.
Afmetingen en gewicht
Alle standaard specificaties op een rij
Pakketten naar consumenten in Nederland en België
Brievenbuspakket
- Maat: max. 38x26,5x3,2 cm (l-b-h)
- Gewicht: max. 1 kg
Pakket
- Afmeting: max. 120 cm lang
- Gewicht: max. 31,5 kg
- Volume: max. 432 liter
Pakketten naar consumenten in Europa
- Afmeting: max. 120 cm lang
- Gewicht: max. 31,5 kg
- Volume: max. 432 liter
Zendingen naar zakelijke adressen in de Benelux
Pakket
- Afmeting: min. 15x11x3,5 cm (l-b-h), max. 120x60x50 cm (l-b-h)
- Gewicht: max. 31,5 kg
Pallet
- Afmeting: max. 120x100x200 cm (l-b-h)
- Gewicht: max. 1.000 kg per pallet
- Maximaal 5 pallets per zending / dag / ontvangstadres
Zendingen naar zakelijke adressen in Europa
Pakket
- Afmeting: min. 15x11x3,5 cm (l-b-h), max. 120x60x50 cm (l-b-h)
- Gewicht: max. 31,5 kg
Pallet
- Afmeting: max. 120x100x200 cm (l-b-h)
- Gewicht: max. 1.000 kg per pallet
- Maximaal 5 pallets per zending / dag / ontvangstadres
Langere bezorgduur voor bijzondere pakjes
Zendingen die buiten de specificaties vallen zijn vaak een dag langer onderweg. Het gaat dan om de niet-automatisch sorteerbare pakketten: extra groot, extra zwaar, afwijkende vorm, speciale verpakking.
Meer weten?
Wilt u pakketten of pallets buiten de standaard afmetingen versturen, of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.
Brandstoftoeslag
Index per maand
Dit is de actuele maandtoeslag voor brandstof van DHL eCommerce Benelux:
- November 2024: 13%
- Oktober 2024: 13,75%
- September 2024: 15,25%
Bovenstaande toeslagen zijn gekoppeld aan de consumentenprijs van dieselbrandstof (EUR27 norm) in lokale valuta. Heffingen en belastingen, zoals gemeten door de Directorate-General for Energy van de Europese Commissie en gepubliceerd in het Oil Bulletin, zijn ingegrepen. De brandstoftoeslag wordt berekend over het transporttarief en de transport gerelateerde aanvullende diensten en toeslagen.
Dieselprijs (In € per liter)
Tenminste | Maar minder dan | Toeslag |
€ - | € 1,20 | 7.0% |
€ 1,20 | € 1,24 | 7.75% |
€ 1,24 | € 1,28 | 8.50% |
€ 1,28 | € 1,32 | 9.25% |
€ 1,32 | € 1,36 | 10.00% |
€ 1,36 | € 1,40 | 10.75% |
€ 1,40 | € 1,44 | 11.50% |
€ 1,44 | € 1,48 | 12.25% |
€ 1,48 | € 1,52 | 13.00% |
€ 1,52 | € 1,56 | 13.75% |
€ 1,56 | € 1,60 | 14.50% |
€ 1,60 | € 1,64 | 15.25% |
€ 1,64 | € 1,68 | 16.00% |
€ 1,68 | € 1,72 | 16.75% |
€ 1,72 | € 1,76 | 17.50% |
€ 1,76 | € 1,80 | 18.25% |
€ 1,80 | € 1,84 | 19.00% |
€ 1,84 | € 1,88 | 19.75% |
€ 1,88 | € 1,92 | 20.50% |
€ 1,92 | € 1,96 | 21.25% |
€ 1,96 | € 2,00 | 22.00% |
€ 2,00 | € 2,04 | 22.75% |
€ 2,04 | € 2,08 | 23.50% |
Vanwege de publicatiedata van brandstofprijzen, voeren we de toeslag met twee maanden vertraging door. De laatste brandstofprijs publicatie van januari in het Oil Bulletin vormt dus de toeslag van maart.
DHL eCommerce behoudt zich het recht voor om de brandstoftoeslagindex en de bijbehorende tabel zonder kennisgeving te wijzigen.
Douanepapieren
Ondersteuning bij douaneformaliteiten
Stuurt u iets naar een douaneplichtig land? Dan wordt uw zending door de douane in dat land gecontroleerd. Daarom is het verplicht om douanepapieren bij uw zending te voegen. Bij een commerciële zending heeft u een commerciële factuur nodig. Bij een niet-commerciële zending volstaat vaak een pro forma factuur. Dit verschilt echter per land. Bekijk voor de speciale regels voor het Verenigd Koninkrijk onze Brexit-pagina.
De factuur moet altijd aan de wettelijke eisen voldoen, anders is er geen recht op aftrek van btw of kunnen zendingen vertraagd of niet ingevoerd worden. In My DHL Portal genereert u in een handomdraai een correcte factuur bij het aanmaken van uw zending. Bekijk de handleiding voor meer hulp.
Factuurvereisten voor douaneplichtige zendingen
Voldoen uw douanepapieren aan de eisen?
- Print en bundel alle getypte documenten van uw zending. Denk aan facturen, een kopie van het verzendlabel, een eventueel T-biljet, certificaten, exportdocumenten etc.
- Bewaar de kopieën en bevestig het originele papierwerk op het pakket in een dokulop (zelfklevende paklijst-envelop).
- Maakt u uw factuur niet aan in My DHL Portal? Mail dan een digitale kopie van alle documenten naar [email protected].
Nog meer informatie over het versturen naar een douaneplichtig land? Bekijk dan onze uitgebreide brochure.
DHL ServicePoints
DHL punten in de buurt
Verstuurt u minder dan 50 pakketten per maand, wilt u maar een enkel pakje verzenden of wacht u liever niet op onze chauffeur? Dan is het handig om uw zendingen af te geven bij een DHL ServicePoint in de buurt. Gratis, makkelijk en in uw eigen tijd.
Via DHL ServicePoints stuurt u pakketten naar zakelijke en particuliere adressen in heel Europa. Labels maakt u aan met onze alles-in-één verzendservice My DHL Portal. De maximale afmetingen voor verzending via een DHL ServicePoint zijn 120x60x60 cm (l-b-h) en max. 240 liter (lxbxh / 1000). Het maximale gewicht is 23 kg.
Labelprintservice
Zelf printen of laten printen
Wilt u een retour- of afhaalzending inplannen, maar lukt het even niet om een verzendlabel te printen? Geen nood, gebruik gewoon de labelprintservice in onze online verzendservice My DHL Portal. Voor een kleine vergoeding neemt de chauffeur dan een ingevuld verzendlabel voor u mee. Zo kan het ter plekke op de zending worden geplakt.
Voor zakelijke verzenders met een maatwerk verzendoplossing bieden we een retourportal aan. Overleg met uw accountmanager hoe u deze oplossing kunt gebruiken.
DHL vestigingen
Zakelijke locaties in Nederland
Er zijn 17 DHL RegioHubs in Nederland. Dit zijn onze hypermoderne hubs waar u ook gewoon naar binnen kunt lopen om zendingen te versturen, ontvangen of retourneren.
Verzekering
Eenvoudig verzekerd versturen
Hoge waarde, laag gewicht? Verzeker uw zending!
DHL eCommerce behandelt uw zendingen altijd met de grootste zorg. Maar voor het geval er tóch iets misgaat, kunt u een verzekering afsluiten. Zo bent u zonder eigen risico verzekerd tegen schade of verlies. U sluit zo’n verzekering heel eenvoudig af, tegen een aantrekkelijke premie.
Brochure zakelijke verzekering
Zeker, eenvoudig en snel
Dit zijn de belangrijkste voordelen van een verzekering bij DHL eCommerce:
• Complete vergoeding: u krijgt de vervangingswaarde en transportkosten vergoed
• Makkelijk en snel geregeld: u kiest zelf het gewenste verzekerde bedrag in uw verzendtool
• Geen eigen risico
• Snelle claimafhandeling
• Eén factuur voor transport en verzekering
• De ontvanger tekent voor ontvangst van de zending
Standaard verzekerd versturen
Verstuurt u regelmatig waardevolle producten? Dan is het misschien interessant om al uw zendingen te verzekeren voor een heel jaar. Zo profiteert u van een extra scherpe premie. Geïnteresseerd? Onze klantenservice of uw vaste contactpersoon helpt u hier graag mee.
Meer weten?
Vraag voor meer informatie na bij onze klantenservice of uw vaste contactpersoon van DHL eCommerce.
Verboden goederen
Deze producten mag u niet met DHL versturen
Er zijn regels voor de inhoud van uw pakket. Als verzender wordt u geacht te weten welke producten u wel en niet mag versturen. Uit veiligheidsoverwegingen versturen wij onder andere deze artikelen niet:
- Kunst, antiek, edelstenen en -metalen
- Geld, munten, betaalpassen, telefoonkaarten, waardepapieren en -documenten (zoals paspoorten)
- Aan bederf onderhevige producten
- Levensmiddelen en medicijnen (tenzij deze ongeconditioneerd vervoerd mogen worden en de artikelen deugdelijk verpakt zijn)
- Alcoholische dranken (alleen versturen binnen Nederland, mét de optie Leeftijdscheck)
- Menselijke organen en menselijke resten (inclusief asresten)
- Dieren (inclusief insecten), delen van dieren (ook bont en ivoor) en jachttrofeeën
- Planten (m.u.v. bloembollen, zaden en knollen)
- Kerstbomen
- Mest(stoffen)
- Accijnsgoederen naar bestemmingen buiten Nederland
- Gevaarlijke stoffen (chemicaliën, verf, accu’s en batterijen, parfum etc.). Onder voorwaarden mogen sommige gevaarlijke stoffen in beperkte hoeveelheden verstuurd worden. Voor meer informatie zie onze brochure of stem af met uw accountmanager.
- Pakketten met een eigen gebrek, die vanwege hun aard personen, handelswaar of apparatuur kunnen beschadigen
- Producten waarvan het vervoer wettelijk is verboden in het land van herkomst, transit of bestemming
- Producten die speciale faciliteiten, veiligheidsvoorzieningen of vergunningen vereisen
- Producten die als aanstootgevend kunnen worden beoordeeld (zoals pornografie of goederen die politiek gevoelig zijn). Ook de verpakking mag niet als provocerend kunnen worden ervaren.
- Verboden items, zoals vuurwapens, explosieven, militaire goederen en (delen van) munitie
- (Replica's van) vuurwapens, steekwapens, slagwapens en/of delen ervan
- Horloges met een waarde van €5,000 of meer
- Illegale goederen, zoals namaakproducten
- Verdovende middelen/drugs en producten die hieraan verwant zijn of er op lijken, waaronder (maar niet beperkt tot) middelen/stoffen/producten die onderworpen zijn aan de Opiumwet en/of producten die CBD (Cannabidiol) bevatten, zowel natuurlijk- als synthetisch
- Onbegeleide bagage
- Goederen, software en technologie die militaire toepassingen kunnen hebben of kunnen bijdragen aan de productie of verspreiding van massavernietigingswapens (bijvoorbeeld kernwapens, chemische strijdgassen of biologische wapens). Dit zijn ‘dual use’ goederen, zoals beschreven in EU-verordening 428/2009 en 2019/2199.
Gevaarlijke stoffen
Gevaarlijke stoffen versturen
Gevaarlijke stoffen (zoals chemicaliën, verf, accu's, parfums en batterijen) mag u onder bepaalde voorwaarden in kleine hoeveelheden verzenden (Limited Quantities - LQ). Registratie via uw DHL accountmanager is daarbij verplicht. Voor het verzenden van LQ-goederen rekenen we geen extra kosten.
Beschadiging of verlies
Beschadiging melden
Is uw zending beschadigd aangekomen? Meld deze schade dan zo snel mogelijk bij ons. Het is belangrijk dat wij binnen 7 dagen na de bezorging op de hoogte zijn van de schade.
Is uw zending niet bij de ontvanger aangekomen? Meld dit dan ook binnen 14 dagen bij onze klantenservice, zodat we u over de vervolgstappen kunnen adviseren. Zorg dat u de goederen en de verpakking goed kunt beschrijven.
Tol
Kilometerheffing in het buitenland
België, Duitsland en Hongarije rekenen een kilometerheffing voor vrachtverkeer. Om de kosten daarvan deels te compenseren, hanteren we een toeslag. Die is alleen van toepassing op zendingen naar, van en door deze landen. Er gelden verschillende tarieven:
- Van en naar België: 4,45%
- Door België: 1,96%
- Duitsland: 5,90%
- Hongarije: 3,05%
Omruilservice
Pallets en rolcontainers van DHL
Blijft uw zending binnen de Benelux, dan brengen we lege standaard pallets gewoon weer bij u terug. U krijgt uw pallet binnen ongeveer vijf werkdagen weer in handen.
Rolcontainers
Heeft u een of meerdere rolcontainers die het bezit zijn van DHL? Vul dit formulier in, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op voor een afhaling.
Feestdagenplanning
Bezorging tijdens de feestdagen
Rond de feestdagen neemt het aantal verzendingen gigantisch toe. Daar houden we rekening mee, en hopelijk doet u dat ook. Uw zending kan op een eerder moment worden opgehaald, zodat het nog steeds op tijd geleverd wordt. Uitzonderingen zoals vertragingen kunt u altijd zien op uw dashboard in de online verzendservice My DHL Portal. Wilt u echt safe zitten, bekijk dan vooraf onze feestdagen- en eindejaarsplanning van Nederland, België en Luxemburg.
Afgelegen gebieden
Afgelegen gebieden
Voor sommige bestemmingen geldt dat een extra toeslag wordt berekend omdat deze in een afgelegen gebied ligt. Deze toeslag (Remote Area Surcharge, of RAS genoemd) wordt bepaald op basis van postcode. Download het volledige overzicht van postcodes in Europa waarvoor RAS wordt berekend hieronder.
Download RAS overzicht
Brexit
Versturen naar het Verenigd Koninkrijk
Per 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk een douaneplichtig gebied. Met DHL eCommerce kunt u eenvoudig naar het VK blijven versturen, maar u moet wel aan een aantal nieuwe verplichtingen voldoen. Zo heeft u een aantal registratienummers nodig, en is het belangrijk dat u douanegegevens vooraf met ons deelt.
Alle informatie op een rij
Verberg verzender
Expeditie geheim
Als u wilt, passen we expeditie geheim toe. De afzender wordt niet vermeld op het verzendlabel, zodat ‘ie voor de geadresseerde onzichtbaar blijft. Kies bij het aanmaken van een zending in onze online verzendservice My DHL Portal voor de optie ‘verberg verzender’. Deze verzendoptie kost u niets en kunt u gebruiken voor zendingen naar consumenten én zakelijke ontvangers binnen de Benelux.
Verzendkosten pallet
Verzendkosten pallet versturen
Het versturen van een pallet via DHL eCommerce biedt een efficiënte en betrouwbare manier om grote en zware goederen te verzenden binnen Nederland en Europa. U verzendt uw pallets eenvoudig aan via My DHL Portal. Wij halen de pallets bij u op en bezorgen ze binnen de Benelux de volgende werkdag. Met track en trace volgt u uw zendingen van begin tot eind. De kosten variëren afhankelijk van gewicht, afmetingen en bestemming.
Uw pallet mag maximaal 120 x 100 x 200 cm (l-b-h) zijn en 1.000 kg wegen.
Verstuurt u regelmatig pallets? Dan is het aanvragen van een offerte op maat mogelijk interessant voor u.
Bezorging wijzigen
Bezorgduur
Bezorger gemist
Bezorging op een DHL vestiging
Bouwplaatslevering
Handtekening voor ontvangst
Niet aanwezig?
Track en trace
Zaterdaglevering
Bezorging wijzigen
Kan mijn ontvanger de bezorging nog aanpassen?
Ja, dit kan voor zendingen naar consumenten. De bezorging aanpassen kan zodra we uw pakket hebben ontvangen en verwerkt in ons sorteercentrum. Meestal is dat de avond of ochtend voordat we bij de ontvanger op de stoep staan. Die kan het bezorgmoment dan verplaatsen naar een ander moment, of bij de buren of een servicepunt laten afleveren. We kunnen het pakket ook achterlaten op een veilige, overdekte plek rondom huis.
Soms kan te ontvanger de bezorging niet aanpassen, of niet uit alle opties kiezen. Bijvoorbeeld als er getekend moet worden voor ontvangst, of als het pakket al onderweg is naar een servicepunt in de buurt.
Bezorgduur
Transittijden voor uw zendingen
Pakketten en pallets die u naar Nederland, België of Luxemburg verstuurt, worden de volgende werkdag al geleverd (met uitzondering van de Waddeneilanden). Voor bestemmingen buiten de Benelux gelden verschillende doorlooptijden per land. Bekijk het overzicht hieronder.
Bezorger gemist
Als onze chauffeur voor een dichte deur komt te staan?
Dan laat ‘ie een kaartje achter met de boodschap dat hij het de volgende werkdag opnieuw probeert. Is er bij de tweede bezorgpoging weer niemand aanwezig, dan wordt op een kaartje aangegeven dat u de zending kunt afhalen bij een DHL vestiging. Daar heeft u 5 dagen de tijd voor. Daarna gaat de zending terug naar de afzender.
Wilt u een derde bezorgpoging of laat u de zending liever op een ander adres bezorgen? Dan kunt u dit afspreken met de verzender (bijvoorbeeld de webshop) van uw zending.
Bezorger gemist-services voor consumenten
Als we bij een levering aan een consument voor een dichte deur staan, dan laten we een kaart achter waarop de ontvanger zelf het volgende bezorgmoment kan kiezen. Standaard brengen we een pakket de volgende werkdag naar een DHL ServicePoint in de buurt. Lees meer over onze bezorgmogelijkheden.
Bezorging op een DHL vestiging
Onze vestigingen staan voor u klaar
Laat uw leverancier de zending op een DHL vestiging bezorgen, dan kunt u het daar de volgende werkdag ophalen. Neem wel een geldig legitimatiebewijs mee.
Bouwplaatslevering
Locaties in aanbouw
Wilt u een pakket of pallet laten bezorgen bij een locatie in aanbouw? Kies dan bij het aanmaken van een zending in onze online verzendservice My DHL Portal voor de optie ‘bouwplaatslevering’: een kosteloze service. Zo komen zendingen ook zonder postcode of huisnummer aan op de juiste plek. Bekijk wel even goed welke gegevens we precies van u nodig hebben. Vraag naar de opties bij onze klantenservice.
Handtekening voor ontvangst
Tekenen voor ontvangst
Aflevering van een pallet of pakket bij een bedrijf, winkel of instelling? Dan vragen wij altijd om een handtekening voor ontvangst. Voor bezorging bij consumenten aan huis vragen we alleen om een handtekening als de afzender deze optie heeft gekozen. De handtekening is direct te bekijken via track en trace.
Als de ontvanger niet thuis is, dan wordt een zending waarvoor een handtekening nodig is in principe niet bezorgd. Als de ontvanger een Afgesproken Plek heeft ingesteld, kan de bezorger de zending daar wel neerleggen. Die maakt in dat geval een foto als bewijs, die de verzender altijd kan opvragen bij onze klantenservice. De optie Afgesproken Plek is alleen mogelijk binnen Nederland.
Voor het in ontvangst nemen van een zending op een DHL ServicePoint is altijd identificatie vereist.
Niet aanwezig?
Zakelijke bezorgmogelijkheden
Bent u niet altijd op locatie om zakelijke zendingen in ontvangst te nemen? Dan kunt u uw bezorgvoorkeuren doorgeven met een machtigingsformulier. Zo’n formulier krijgt u via onze chauffeur of klantenservice. Dit zijn de mogelijkheden:
Sleutelverklaring
Bent u niet altijd aanwezig, maar wilt u dat we zendingen toch op uw adres achterlaten? Via een sleutel geeft u onze betrouwbare chauffeur toegang tot een bezorgplaats (bijvoorbeeld een garage).
Afleveren bij buren
Is uw bedrijf gesloten, of is er even niemand? U kunt ons machtigen om zendingen af te geven bij buren in uw straat. Na bezorging krijgt u altijd een kaart in de bus met de naam en het huisnummer van de ontvanger.
Geslotenverklaring
Is uw bedrijf op sommige dagen standaard dicht? Geef het aan ons door en we leveren voortaan altijd op de eerstvolgende werkdag.
Als we bij leveringen aan consumenten voor een dichte deur staan, dan laten we een kaart achter waarop de ontvanger zelf het volgende bezorgmoment kan kiezen. Lees meer over onze bezorgmogelijkheden.
Track en trace
Uw zending volgen
Track en trace is een visueel ingericht dashboard waarop u zendingen moeiteloos online volgt. En uw ontvangers ook. Hebben we een bezorgmoment ingepland? Dan is dat meteen zichtbaar. U kunt op onze website toegang krijgen tot track en trace, of de traceerservice in uw webshop laten draaien.
Zaterdaglevering
Zakelijke bezorgservice
Zakelijke pakketten bezorgen we ook op zaterdag. Alleen binnen Nederland, en tegen een kleine toeslag. Hoe u dat regelt? Als u uw zending in de online verzendservice My DHL Portal aanmaakt, vinkt u simpelweg de optie ‘zaterdaglevering’ aan. Dat was het! We komen het pakket dan op vrijdag bij u ophalen, en leveren het de volgende dag. Gaat er iets mis en kunnen we toch niet op zaterdag bezorgen? Dan proberen we het de eerstvolgende werkdag opnieuw. Deze service geldt niet voor zendingen richting de Waddeneilanden of voor pallets.
Bij consumenten bezorgen we op maandag tot en met zaterdag, ook in Europa.
Retour sturen
Retour vertraagd of zoek
Retour sturen
Met DHL eCommerce is zendingen terugsturen heel eenvoudig
Bij zakelijke ontvangers halen we pakketten en pallets voor retour gewoon op. De verzender plant snel zelf een retouropdracht in, met de online verzendservice My DHL Portal of – tijdens kantooruren – via onze klantenservice. Binnen Nederland komen we voor pakketten ook op zaterdag langs.
Verstuurt u een zakelijke zending? U maakt het uw ontvangers makkelijk door retouren terug te laten sturen via een DHL ServicePoint. Wel even opletten: dit kan alleen met pakketten tot 23 kg en 120x60x60 cm (l-b-h), en het maximale volume is 240 liter (lxbxh / 1000). U kunt het retourlabel ook alvast meesturen met de bestelling of dit naar de ontvanger mailen. Of hij maakt het retourtje online aan en print het label eenvoudig zelf.
Dankzij onze 4.800 DHL punten is er voor consumenten altijd een retourplek in de buurt. Het retourbeleid bepaalt u zelf: label meesturen met de bestelling, nazenden via de mail of klanten ze zelf online laten aanvragen. Wilt u consumenten écht ontzorgen? Dan halen we retourzendingen bij ze op.
Retour vertraagd of zoek
Mijn retourzending is vertraagd of zoek
Lijkt je retourzending vertraagd of misschien zelfs vermist? In zo’n geval kun je het beste contact opnemen met de verzender.
Het is goed mogelijk dat zij je retour al fysiek hebben ontvangen, maar nog niet administratief hebben verwerkt. Is het pakket nog niet bij hen? Dan zorgt de verzender dat er een onderzoek naar het pakket wordt ingesteld. We gaan vervolgens met de verzender na waarom de retour er mogelijk langer over doet.
Gaat het om een retourzending waarvoor jij zelf bij ons een label hebt gekocht? In dat geval kun je direct bij onze klantenservice terecht.
Livechat
De snelste weg naar uw antwoord
Staat uw vraag er niet tussen? Onze digitale collega Tracy helpt u graag verder. Komt ze er niet uit, dan kijkt ze of er een collega klaarzit.
De snelste weg naar uw antwoord
Chat met Tracy
Staat uw vraag er niet tussen? Onze digitale collega Tracy helpt u graag verder.