Wat is de bezorgoptie: een plek rondom huis?
Niet thuis en toch pakketjes ontvangen? Dat kan! Je kunt vanaf nu namelijk een plek rondom je huis aanwijzen waar de DHL bezorger je bestelling mag neerzetten als je er niet bent. Het moet wel een overdekte plek zijn, die niet zichtbaar is vanaf de straat. In de schuur bijvoorbeeld, of onder een afdakje. Een plek geef je door in de Mijn DHL app, of op de DHL track en trace pagina. Je kunt per pakket aangeven of je de optie wilt gebruiken. Je kunt ook een plek instellen voor al je pakketten, via jouw persoonlijke bezorgvoorkeuren in de Mijn DHL app. Let op: het moet altijd een plek op jouw adres zijn, vlak bij je woning.
Waarom bezorgen we op een plek rondom huis?
Eigenlijk is het heel simpel: omdat veel ontvangers het willen! Onze bezorgers kregen steeds vaker verzoekjes om een pakketje ergens achter te laten. Daarom hebben we hier in 2020 een dienst voor ontwikkeld, met duidelijke spelregels. Zo zorgen we dat verzenders, bezorgers en ontvangers precies weten wat ze wel en niet van deze service kunnen verwachten. Mooi meegenomen: als we maar één keer hoeven langs te komen, voorkomen we onnodige kilometers!
Hoe werkt bezorging op een plek rondom huis?
Zodra wij het pakket hebben ontvangen van de verzender, kun jij de bezorgafspraak aanpassen in de Mijn DHL app. Gebruik je liever de track en trace-pagina van DHL, dan vul je daar het zendingsnummer en postcode in. Kies bij ‘iets anders afspreken?’ voor ‘een plek rondom huis’. Geef in het tekstveld aan op welke plek de bezorger het pakket mag achterlaten, en voeg eventueel een foto bij om het nog duidelijker te maken voor de bezorger. Als je kiest voor ‘aanbellen’, bezorgen we het pakket alleen op de afgesproken plek als je niet opendoet. Vul tenslotte je e-mailadres in zodat we je op de hoogte kunnen houden van de bezorgstatus.
Moet een pakket worden bezorgd met afleverbewijs (handtekening, pincode) of leeftijdscheck? Dan kun je niet kiezen voor bezorging op een plek rondom huis. Ook als het pakket op weg is naar een DHL ServicePoint, kun je de bezorgafspraak niet meer aanpassen.
Moet ik voor ieder pakket een nieuwe bezorgafspraak maken?
Nee, dat hoeft niet. Je kunt in onze Mijn DHL app een vaste voorkeur opgeven. Standaard bezorgen we dan bij je favoriete DHL ServicePoint bijvoorbeeld, of op een plek rondom je huis. Je kunt dan trouwens nog altijd een aparte bezorgafspraak voor elk los pakket maken, mocht je standaard voorkeur niet uitkomen. Je kunt de bezorgdag of het bezorgtijdstip per pakket 3 keer aanpassen, daarna is het niet meer mogelijk.
Is zo’n Afgesproken Plek wel veilig?
Afgesproken Plek is beschikbaar sinds 2020. De bezorgoptie is sindsdien heel betrouwbaar gebleken. Dat regelen we door een aantal ingebouwde veiligheidsmaatregelen. Daarnaast houden we, samen met jou, deze afleveroptie betrouwbaar:
- Voorkom fraude: deel je zendingsnummer en postcode nooit. Hiermee kunnen anderen je bezorgafspraak namelijk bekijken en zelfs aanpassen.
- Jij kiest zelf een plek die je veilig vindt, maar als onze bezorger daaraan twijfelt, kan hij besluiten om het pakket er niet achter te laten en het morgen opnieuw te bezorgen op een DHL -punt of aan de deur.
- Je kunt de plek rondom huis niet gebruiken om pakketten op een ander adres te laten bezorgen.
- Wij raden af om bestellingen met een hoge waarde via Afgesproken Plek te laten bezorgen. Gebruik in dat geval een DHL ServicePoint, of kies een ander moment waarop je thuis bent.
- Een bezorger zal, als jij daarvoor kiest, eerst aanbellen en proberen het pakket persoonlijk aan je te geven. In dat geval gebruikt hij de afgesproken plek alleen als je niet opendoet.
Waarom zie ik de optie ‘een plek rondom huis’ niet?
In sommige gevallen bieden we de optie niet:
- De verzender kan ervoor kiezen om pakketbezorging op een Afgesproken Plek niet toe te staan. In dat geval zie je de optie niet bij ‘iets anders afspreken’.
- Bij sommige diensten is Afgesproken Plek geen optie, bijvoorbeeld wanneer er leeftijdscheck nodig is bij ontvangst, of als er alleen bezorgd mag worden met een code.
- Als je pakket onderweg is naar een DHL ServicePoint, kun je de bezorgafspraak niet meer aanpassen.
Wat als het pakket niet op de Afgesproken Plek ligt?
Het kan gebeuren dat je een pakket had verwacht, maar je ‘m niet kunt vinden op de afgesproken plek rondom je huis. Wat nu?
- Controleer de bezorgstatus in de Mijn DHL app of op track en trace. Misschien is de bezorger (nog) niet langs geweest.
- Kijk op de track en trace-pagina naar de details onderaan de pagina. Het zou kunnen dat de bezorger de afgesproken plek niet veilig genoeg vond. Hier kun je een volgende keer dan rekening mee houden.
- Kon de bezorger het pakket niet afleveren? Dan stopt hij een kaart in je brievenbus en ontvang je een mail met de volgende bezorgpoging.
- Zie je op track en trace dat je bestelling is bezorgd op de afgesproken plek, maar ligt er geen pakket en heeft je huisgenoot ‘m ook niet? Neem dan contact op met de klantenservice.
Wie is er aansprakelijk vanaf het moment dat DHL het pakket heeft afgeleverd op de afgesproken plek?
- DHL is verantwoordelijk tot het moment dat het pakket is afgeleverd. Wanneer een bezorger je bestelling op de afgesproken plek achterlaat, registreert hij dit en zie je dit terug in de Mijn DHL app en op track en trace. Je ontvangt hierover ook bericht.
- Als je pakket beschadigd raakt, zoek is of wordt gestolen nadat DHL je bestelling heeft afgeleverd, ben je hier zelf verantwoordelijk voor. Eigenlijk net als wanneer je kiest voor bezorgen bij buren.
- Iedere keer dat je voor Afgesproken Plek kiest, wijzen we je op de voorwaarden en adviezen. We vragen je bij iedere bezorgafspraak om hiermee akkoord te gaan.
- Toch nog vragen of onduidelijkheden? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de webshop / verzender. Deze kan bij DHL navraag doen en vervolgstappen met je bespreken.