Verzenden tijdens de lockdown

Als gevolg van de lockdown worden nog meer kerstinkopen online gedaan, in plaats van in de winkelstraat. ‘En dat terwijl we begin december al in een pakkettenpiek zaten,’ zegt Chief Operations Officer Roelof Hofman. Vanwege deze topdrukte heeft DHL eCommerce de sorteer- en bezorgcapaciteit maximaal vergroot. Zo blijven we het recordaantal pakketten deze feestdagen samen met onze verzenders de baas. Dit zijn de extra stappen die DHL eCommerce neemt:

Aanvullende bezorgmaatregelen

We bezorgen op zondag 27 december. Dat deden we eerder al op 29 november en 20 december om alle cadeautjes op tijd onder de kerstboom te bezorgen. ‘Normaal gesproken bezorgen we op zondag helemaal niet,’ legt Hofman uit. ‘Nu werken we door alsof het een weekdag is.’ 

Daarnaast verlengt DHL eCommerce tijdens de lockdown de zaterdagavondbezorging, een maatregel die eigenlijk alleen bedoeld was voor de piekdrukte tot eind december. Ook gaat ons zakelijke netwerk consumentenzendingen verzorgen. Hofman: ‘Dit netwerk heeft ruimte om de kerstdrukte op te vangen. Op deze manier kunnen we de volumes beter spreiden.’ 

Vind uw DHL ServicePoint op de pakketpunten-kaart

Twee weken geleden hebben we een nieuwe pakketpunten-kaart gelanceerd. Deze laat actuele informatie over DHL ServicePoints zien, denk aan gewijzigde openingstijden. Op deze kaart vindt u nu ook een speciale filter voor verzenders. Op normale pakketpunten kunt u bijvoorbeeld maar 25 pakketten per dag tegelijk inleveren. Wilt u grotere aantallen versturen? Dan kunt u terecht bij een XL-locatie.

Bijna alle pakketpunten gewoon open

Niet-essentiële winkels moeten sluiten, maar mogen wel hun pakkettenbalie openhouden. Winkeliers die hiervoor kiezen, komen ter compensatie in aanmerking voor een aanvullende vergoeding van DHL eCommerce. Hierdoor hebben we bijna al onze pakketpunten – zo’n 3.000 in heel Nederland – open kunnen houden. Ook deze maatregel ontlast ons netwerk. Als pakketten naar een DHL ServicePoint gaan, kunnen onze bezorgers namelijk meer cadeautjes rechtstreeks onder de boom bezorgen.

Duidelijke communicatie met ontvangers

Ontvangers worden uitgebreid op de hoogte gehouden van hun bestelling. Via track en trace, de pakketpunten-kaart, social media en e-mails over de bezorging. Verder hebben we de bezorgberichten aan ontvangers aangepast met actuele lockdown-informatie en de tip om pakketten alsnog naar een DHL ServicePoint te laten sturen.

Bonus voor medewerkers

Medewerkers in dienst bij DHL eCommerce ontvangen een extra bonus als tegemoetkoming voor hun harde werk tijdens de lockdown. ‘Afgelopen zomer hebben onze mensen al een coronabonus ontvangen,’ zegt Hofman. ‘Met deze lockdown-bonus willen we iedereen opnieuw bedanken voor z’n inzet.’

Wat is het effect van deze maatregelen?

Ook voor DHL eCommerce is het een ongekende periode: elke dag opnieuw bezorgen we een recordaantal pakketten. Dankzij de nauwe samenwerking met verzenders en ServicePoints kunnen we de samenleving tijdens deze lockdown optimaal blijven bedienen. Daar zijn we ongelofelijk trots op.

Door de lockdown worden nog meer kerstinkopen online gedaan, terwijl we begin december al in een pakkettenpiek zaten
 Roelof Hofman - Chief Operations Officer


Dit zijn meer effecten van onze maatregelen:

  • Onze bezorgers en servicepartners, maar ook de mensen in onze sorteercentra, leveren topprestaties. Veiligheid en kwaliteit staan hierbij altijd voorop.
  • We lopen tegen de grenzen van onze capaciteit aan, maar de bezorgmachine blijft soepel doordraaien. Bestaande klanten kunnen we volgens afspraak bedienen.
  • Onze belofte om pakketten de volgende bezorgdag bij ontvangers af te leveren, komen we in veruit de meeste gevallen na.
  • Een klein aantal (voornamelijk internationale) pakketten zal niet voor de feestdagen worden bezorgd. Deze worden de eerstvolgende bezorgdag (zondag 27 december) afgeleverd.
  • Als we een pakket niet direct kunnen bezorgen, hanteren we een ‘first in, first out’-principe. Dit betekent dat het pakket maximaal een dag vertraging kan hebben.
  • We blijven goed met onze klanten en elkaar communiceren, en krijgen veel complimenten van verzenders en ontvangers. Daar doen we het voor!

Tips voor verzenders

Zo kunt u helpen om de pakketdrukte te verminderen:

  • Verstuurt u naar een zakelijke ontvanger? Vraag dan of het bedrijf duidelijk bij de deur wil vermelden dat ze open zijn.
  • Deel bij het verzenden de e-mailadressen van uw ontvangers met ons, dan kunnen wij ze beter op de hoogte houden van de bezorging.
  • Geef niet meer zendingen mee aan onze chauffeur dan afgesproken.
  • Overweeg de uiterste datum voor retourzendingen uit te stellen tot na de kerstdrukte.
  • Verstuurt u naar het Verenigd Koninkrijk of Ierland? De combinatie van de Brexit en coronamaatregelen zorgt voor continu veranderende verzendmogelijkheden. Hou onze website en ons dagelijkse piekbericht in de gaten voor de laatste stand van zaken.
  • U helpt ons door DHL ServicePoints in uw webshop te promoten als ophaalpunt. Staan ze nog niet in uw webshop? Met deze handige tool is dat zo gepiept.
  • Blijf alert op het naleven van de coronaregels als de DHL-bezorger langskomt.

Bekijk al onze piekmaatregelen

Alle piekmaatregelen DHL

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden