Verzenden

Veelgestelde vragen

Hoe groot en zwaar mag mijn zakelijke zending zijn?

Dat ligt eraan of u pakketten verstuurt of pallets. Bekijk hier de exacte informatie over afmetingen en gewicht.

Hoe pak ik mijn zending het stevigst in?

We helpen u graag op weg met handige verpakkingstips. Een tipje van de sluier? Kies een verpakking met passende afmetingen, vul lege ruimte met vulmateriaal en gebruik voor waardevolle zendingen dubbelgelaagd karton.

Hoe maak ik een account aan op my.dhlecommerce.nl?

Met een zakelijk klantnummer bij DHL eCommerce krijgt u toegang tot onze alles-in-één online verzendservice. U ontvangt een uw activatielink voor via e-mail. U logt in met uw e-mailadres, stelt uw eigen wachtwoord in en kunt meteen zendingen versturen. Nog geen klant?

Check wat de mogelijkheden zijn
 

Meer informatie

In welke browser werkt My DHL Portal het beste?

U kunt het beste de meest recente versie van uw internetbrowser gebruiken. In Google Chrome, Safari en Firefox werkt My DHL Portal het beste.

Naar My DHL Portal

Op track en trace staat dat ik aanvullende informatie moet aanleveren bij DHL. Waarom is dat?

Dit gebeurt meestal als onze informatie niet volledig genoeg is om de zending af te leveren. Het kan zijn dat het adres niet klopt of dat we aanvullende informatie nodig hebben om de zending goed af te leveren. Dit probleem kunnen we snel voor u oplossen. Vul uw gegevens aan bij onze klantenservice.

Let op: als u zelf niet de afzender bent van de zending, laat de verzender dan de informatie voor u aanvullen.

Vraag de klantenservice

Wat is het volumegewicht? En hoe bereken ik dat?

Uw zending wordt op twee manieren gewogen: het werkelijke gewicht en het volumegewicht. Het hoogste van de twee geldt als gewicht voor uw zending. Het volumegewicht wordt berekend op basis van de afmetingen van uw zending (lxbxh in cm / 4.000).

Ik kan mijn labels niet downloaden in My DHL Portal. Wat kan ik doen?

My DHL Portal werkt met animaties en deze worden door een pop-up blocker tegengehouden. Om labels te kunnen downloaden dient u in te stellen dat uw browser pop-ups toestaat. Deze instelling past u aan in de privacy instellingen van uw browser. In Google Chrome gaat u naar 'instellingen', 'instellingen voor content’ en daarna 'pop-ups'. 

Lost dit het probleem niet op? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Naar de klantenservice

Hoe kan ik zendingen en adressen importeren in My DHL Portal?

Met onderstaande excelbestanden importeert u gemakkelijk een grote hoeveelheid adressen of zendingen in My DHL Portal. Download de bestanden, voer uw data in en volg de instructies in de handleiding.

Zendingen importeren

Adressen importeren

Komt u er niet uit? Schakel de hulp in van een van onze experts.

Wat is bezorgoptie Afgesproken Plek?

Met Afgesproken Plek kunnen consument ontvangers de DHL bezorger toestemming geven om een pakket achter te laten op een plek rondom hun huis. Uw klanten kunnen deze bezorgafspraak maken in de Mijn DHL app en op track en trace. Het aanpassen van de bezorgafspraak is mogelijk vanaf het moment dat wij uw zending hebben gesorteerd. Uw klant kan bepalen of ze per pakket van de dienst gebruik willen maken, of via een standaardplek, die hij instelt in de Mijn DHL app. Uw klant kiest zelf een veilige, overdekte locatie rond de woning.

Waarom zijn we gestart met Afgesproken Plek?

Eigenlijk is het heel simpel: omdat veel ontvangers het willen! Onze bezorgers kregen steeds vaker het verzoek om een pakketje ergens achter te laten. Daarom hebben we hier in 2020 een dienst voor ontwikkeld. Sinds de introductie in 2020 blijkt dat de optie een belangrijke bijdrage levert aan een hogere klanttevredenheid. Ontvangers waarderen deze service zelfs het meest van alle bezorgopties en kiezen uit het vaakst ervoor. Daarnaast slaagt de eerste afleverpoging vrijwel altijd. Hierdoor voorkomen we onnodige kilometers voor een tweede bezorgpoging.

Hoe werkt Afgesproken Plek?

Zodra we uw zending hebben ontvangen, kunnen uw klanten de bezorgafspraak aanpassen in de Mijn DHL app. Als uw klant liever de track en trace-pagina van DHL gebruikt, vult hij daar eerst het zendingsnummer en postcode in. Bij ‘iets anders afspreken?’ kiest hij voor ‘een plek rondom huis’. Uw klant geeft aan waar de bezorger het pakket mag achterlaten en of de bezorger eerst moet aanbellen. De gekozen plek moet overdekt zijn en niet zichtbaar vanaf de straat. Ontvangers mogen hier dus geen ander adres kiezen. De afgesproken plek wordt omschreven in een korte tekst en kan worden voorzien van een afbeelding. 

Wij houden uw klant via e-mail, push notificaties en het zendingverloop op de hoogte van de bezorgstatus. Uw klant kan volgen of en wanneer we het pakket op de afgesproken plek hebben afgeleverd. 

Als uw pakket geleverd moet worden met een afleverbewijs (handtekening, pincode) of leeftijdscheck, dan wordt de optie Afgesproken Plek niet getoond voor ontvangers. Als het pakket op weg is naar een DHL ServicePoint, kan de ontvanger de bezorgafspraak niet meer aanpassen.

Hoe veilig is afleveren via Afgesproken Plek?

Afgesproken Plek is beschikbaar sinds 2020. De bezorgoptie is sindsdien heel betrouwbaar gebleken. Dat regelen we door een aantal ingebouwde veiligheidsmaatregelen. Daarnaast houden we, samen met u en ontvangers, deze afleveroptie betrouwbaar:

  • Als verzender heeft u de mogelijkheid om Afgesproken Plek niet toe te staan. We adviseren om dat te doen bij verdachte of fraudegevoelige aankopen. Bijvoorbeeld artikelen die zijn gekocht op rekening of met achteraf betalen, of artikelen met een hoge waarde. Laat het pakket in die gevallen bezorgen met de optie ‘Bezorgen Met Code’ (BMC). Als alternatief kunt u ‘Niet op Afgesproken Plek’ (NAP) gebruiken. Neem voor advies en mogelijkheden contact op met uw DHL contactpersoon.
  • We vertellen uw klanten dat ze hun pakketnummer en postcode nooit met anderen moeten delen. Dat verkleint de kans op fraude.
  • Uw klanten kiezen zelf welke plek zij veilig vinden, maar ook DHL-bezorgers beoordelen de locatie. Als zij denken dat deze niet veilig genoeg is, laten ze het pakket er niet achter, maar doen ze een nieuwe bezorgpoging bij een DHL-punt of opnieuw bij uw klant thuis..
  • Uw klanten bepalen zelf voor welke pakketten ze Afgesproken Plek gebruiken. Wij raden ze aan om bestellingen met een hoge waarde niet onbeheerd buiten huis te laten bezorgen.
  • Steeds meer ontvangers hebben een slimme deurbel, een camera die gebeurtenissen aan de deur vastlegt of een afsluitbare pakketbox. Dat maakt de afgesproken plek nog veiliger.
  • Een bezorger zal, wanneer door de ontvanger gevraagd, eerst aanbellen en proberen het pakket te overhandigen. Als dat niet lukt, controleert en plaatst hij het pakket op de afgesproken plek rondom het huis. We geven onze bezorgers nadrukkelijk mee: bezorg alleen wanneer de plek overdekt is en niet zichtbaar vanaf de straat.
  • Zodra DHL aanleiding ziet om bepaalde postcodegebieden uit te sluiten, bieden wij Afgesproken Plek daar niet aan.
     

Uw klant vindt zijn pakket niet op de afgesproken plek: wat dan?

Wanneer uw klant contact met u opneemt, raden we u aan de volgende controles te doen:

  • Vraag uw klant om de status van de bezorging te controleren via track en trace. Misschien is de bezorger (nog) niet langs geweest, of is het pakket vertraagd.
  • Op track en trace is de bezorgstatus voor Afgesproken Plek te zien. Als de bezorger heeft besloten om het pakket niet achter te laten, staat dit in de details-sectie.
  • Als op track en trace blijkt dat het bezorgen niet is gelukt, laat de bezorger een niet thuis-kaartje achter, waarmee uw klant de volgende bezorgpoging kan inzien in de Mijn DHL app of track en trace. Vraag hiernaar als u uw klant spreekt.
  • Staat in de Mijn DHL app of op track en trace dat het pakket wel is bezorgd op de afgesproken plek, maar geeft uw klant aan dat er geen pakket ligt? Neem dan contact op met de klantenservice van DHL. Wij registreren iedere bezorging (inclusief foto) en kunnen met onze aanvullende gegevens de bezorgstatus verder onderzoeken.

Wie is er aansprakelijk vanaf het moment dat DHL het pakket via Afgesproken Plek heeft afgeleverd?

  • DHL is verantwoordelijk tot het moment van afleveren op de afgesproken plek. We registreren elke levering, en alle registratiegegevens zijn beschikbaar voor onze klantenservice.
  • Net als bij persoonlijk afleveren aan de deur, zijn ontvangers bij bezorging via Afgesproken Plek zelf verantwoordelijk als een pakket beschadigd raakt, zoek is of wordt gestolen nadat DHL de bestelling heeft afgeleverd.
  • Iedere keer dat een ontvanger voor Afgesproken Plek kiest, wijzen we hem op de spelregels, tips en algemene voorwaarden. Wanneer ontvangers een bezorging wijzigen, moeten ze hier eerst mee akkoord gaan.
  • In onze contracten met verzenders is een aanvullende voorwaarde van kracht voor het fotografisch vastleggen van de bezorging als afleverbewijs.