Jarenlang richtte Wibra zich alleen op de fysieke winkels, waarvan 210 in Nederland. Tot die dicht moesten vanwege de coronapandemie. Om consumenten toch nog aan hun favoriete Wibra-producten te helpen, tuigde de discounter een webshop op. Commercieel directeur Wim Smit: ‘Dat hebben we in no-time gedaan, dankzij de snelle hulp en nuttige adviezen van DHL.’
Webshop live in tien dagen
Op 10 januari 2021 besloot Wibra: als onze vaste klanten niet naar de winkel kunnen, komen wij wel naar hen – online. ‘Dat moest snel gebeuren, want onze producten werden echt gemist’, vertelt Wim. ‘Met name de Dasty-schoonmaakmiddelen: die zijn nergens anders te krijgen en voor veel mensen dé reden om naar Wibra te komen. Wat de rookworst is voor HEMA, is Dasty voor ons.’ Op 21 januari ging de nood-webshop live. Een prestatie van formaat: ‘We hadden nog niets. Van de productfoto’s en artikel- beschrijvingen tot de orderpicking en verzending: we begonnen bij nul.’
Welkome versterking
Om de bestellingen snel en veilig bij klanten te krijgen, moest Wibra op zoek naar een logistiek partner. Wim: ‘Dat was toen erg lastig, want alle diensten zaten hartstikke vol. Gelukkig hadden we al een lijntje met DHL. Als zij ook onze zakelijke leveringen mochten doen, wilden ze ons graag helpen. En dat ging – gelukkig – direct veel verder dan alleen pakketten ophalen en bezorgen.’
‘Business Development Manager Nino Versfeld van DHL eCommerce was vanaf het begin enorm betrokken en actief. Hij bracht ons in contact met de juiste partijen, adviseerde over de webshop en dacht mee over het hele logistieke proces. Ze zijn echt onze partner. Dankzij DHL hebben we de webshop in anderhalve week afgekregen: voor een grote organisatie zijn ze erg snel en flexibel. Maar ik hecht vooral waarde aan het persoonlijke contact. Dát is uiteindelijk wat onze samenwerking nog steeds zo goed maakt.’
Rustig bouwen aan de toekomst
‘We begonnen onze webshop met Dasty, daar wachtten onze klanten het meeste op. Maar we hadden natuurlijk geen idee wat het ons precies zou opleveren. Wat bleek: de eerste periode kregen we al zo’n 2.000 bestellingen per dag binnen! Toen we daar eenmaal aan waren gewend, hebben we ons online assortiment steeds verder uitgebreid. Klanten begonnen ook te vragen om onze andere producten.’
De webshop loopt en de winkels zijn weer open, dus tijd om de balans op te maken. Wim: ‘We hebben besloten om de webshop te houden. De noodoplossing die we nu hebben neergezet, geeft ons de ruimte om rustig aan een structurelere versie te werken. We zijn ervan overtuigd dat die een waardevolle aanvulling blijft op onze fysieke winkels en ons kan helpen groeien – waar DHL ons gelukkig volop bij zal blijven ondersteunen.’
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden