Met twaalf winkels en een webshop die maandelijks duizenden bestellingen verwerkt, is Bomont dé moderetailer van zuidelijk Nederland. Dat vraagt om een verfijnd logistiek netwerk. DHL eCommerce bezorgt dagelijks alle onlineaankopen bij klanten, zowel vanuit het distributiecentrum in Middelburg als de winkels. Daarnaast bevoorraadt de dienstverlener twee vestigingen. Nawish Baars, operationeel directeur van Bomont: ‘DHL eCommerce denkt altijd snel met ons mee.
’Bomont werd dertig jaar geleden in Domburg opgericht als toeristenwinkel. Inmiddels biedt de retailer een breed assortiment fashion- en lifestyleproducten van meer dan 160 topmerken – van Scotch & Soda, Tommy Hilfiger tot HK Living en BePure-Home. Nawish: ‘Wat ons concept uniek maakt, is de mix van winkels in toeristische gebieden en grote steden, plus een goedlopende webshop. In de winter wordt in de kustwinkels minder gekocht. Door het toeristisch hoogseizoen is de zomer daar onze drukste tijd van het jaar. In de winter is het juist in de grote steden en de webshop drukker. Hierdoor hebben we continuïteit.’
Al bijna tien jaar logistiek partner
Om webshopbestellingen snel en veilig bij klanten te bezorgen, werkt Bomont al sinds 2013 met DHL eCommerce. ‘Ook de aantrekkelijke tarieven waren destijds doorslaggevend.
Onze e-commerce zat in de beginfase en de kosten waren hoog. Elke manier om efficiënter te opereren was welkom.’
‘Wij zijn enorm gegroeid, maar DHL eCommerce ook. Van pakketvervoerder naar veelzijdig logistiek expert. De accountmanagers van DHL eCommerce tippen ons interessante trends en kansen. Laatst hadden ze bij een andere klant de volgorde van bezorgdag en afleverpunt in de check-out getest. Draai je deze om, dan vergroot je de kans dat kopers hun pakket afhalen en de eerste bezorgpoging direct raak is. Dat is voor iedereen beter. Die slimme ondersteuning van DHL eCommerce is heel waardevol.’
‘We kunnen altijd rekenen op dezelfde goede service en kwaliteit, hoe hard we ook groeien. Dat geeft een gezonde basis voor de toekomst. Vandaar dat we ons contract met DHL eCommerce onlangs met nog drie jaar hebben verlengd.’
Flexibele voorraden, duurzame uitdaging
Ook de groene agenda van DHL eCommerce is reden voor verlenging, legt Nawish uit. ‘Dankzij de elektrische bestelbusjes en het CO2-compensatieprogramma van DHL eCommerce kunnen wij onze klanten klimaatneutrale bezorging garanderen. DHL eCommerce stelt zich op als duurzame partner en laat bedrijven hierop meeliften. Dat inspireert ons ook weer om het beter te doen.’
‘Onze grootste uitdaging ligt voorlopig bij ons gedeelde voorraadsysteem. De winkelvoorraad is ook onze webshopvoorraad, en andersom. Deze omnichannel-strategie levert veel voordelen op, mogelijk gemaakt doordat DHL eCommerce elke dag onze winkels in de binnensteden weet te bereiken voor pick-ups. Wat we kunnen verbeteren, is dat consumenten nu soms twee of zelfs drie pakketten ontvangen, terwijl ze één bestelling hebben geplaatst. Zo’n vraagstuk gaan we samen met DHL eCommerce te lijf.’
Distributie in Noord-Brabant
De coronaperiode heeft ruimschoots bewezen dat het Zeeuwse bedrijf crisisproof is. Tussen de lockdowns door opende het drie nieuwe winkels. ‘Naast de consumenten-levering, heeft DHL eCommerce ons ook geholpen bij het aanleveren van spullen voor de nieuwe vestigingen. De twee nieuwste winkels, in Tilburg en Den Bosch, bevoorraadt DHL eCommerce. De rest doen we nog met eigen wagens.’
Korte lijnen, groene oplossingen
‘Het fijnste in de samenwerking is het directe contact en snelle schakelen. We willen klanten via elk kanaal de beste beleving geven. Dat betekent zo min mogelijk hiccups tussen kopen en bezorgen. Gaat er wat mis, dan hebben we in no-time onze accountmanager bij DHL eCommerce aan de lijn. Zo kunnen we ons imago beschermen en een winkel blijven waar mensen graag naar terugkeren.’
‘Onze toekomstplannen? We willen online nog groter worden. In volume, maar ook in het verduurzamen van ons retailconcept. Daar past DHL eCommerce als groene partner perfect bij.’
Fotobijschrift: Nawish Baars (links), Operationeel Directeur van Bomont, en Michel Tuin, Key Accountmanager bij DHL eCommerce, in de flagshipstore in hartje Middelburg.
Dit artikel verscheen eerst in Retail Magazine.
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden