Van oer-Hollands broodtrommelmerk naar internationale speler: het cross-border succes van Mepal

Wanneer het Achterhoekse Mepal in 2018 een nieuwe merkidentiteit lanceert, een volwassen omnichannelstrategie ontwikkelt én internationaal de vleugels uitslaat, schieten de verkoopcijfers door het dak. Mepal ontwikkelt en produceert slimme producten op het gebied van eten en drinken. Stap voor stap verovert het bedrijf Europa. De hulp van een betrouwbare, duurzame logistieke partner blijkt hierbij onmisbaar.

"Het doel is dat mensen het kopen juist omdát het van Mepal is."
Rob de Bruijn, E-commerce Manager bij Mepal

Bijna elke Nederlander heeft wel iets van Mepal in huis. En toch kennen weinig mensen de merknaam. Een opvallende tegenstrijdigheid, waar het bedrijf liever gisteren dan vandaag verandering in brengt. ‘We willen van onze productfans merkfans maken’, legt Rob de Bruijn uit, E-commerce Manager bij Mepal. ‘Daarom benadrukken we nu meer wat een product je brengt, in plaats van wat het kan. Dus van functioneel naar emotioneel. Het doel is dat mensen het kopen juist omdát het van Mepal is.’

Explosieve groei via alle kanalen
Een jaarlijkse omzetstijging van 30 procent, 7.000 m2 erbij voor assemblage en opslag, en een recordomzet: de reuzensprongen sinds 2018 zijn het gevolg van een succesvolle rebranding en een weldoordachte langetermijnstrategie. Het huishoudmerk besloot onder meer klanten via meerdere en op elkaar afgestemde verkoopkanalen te bedienen. Deze omnichannelstrategie – Mepal verkoopt via grote winkelketens, gespecialiseerde verkoopkanalen, e-commercepartners en eigen digitale kanalen – bleek een gouden greep. De Bruijn: ‘Online hebben we een geweldige groeispurt gemaakt.’

Klaar voor e-commerce in Europa
Deze webshopbestellingen gingen tot voor kort vooral naar klanten in eigen land. Waarom zouden die niet ook naar het buitenland kunnen? Uit recent onderzoek blijkt dat online winkelen in Europa de laatste jaren sterk is toegenomen: 96 procent* van ondervraagde Europese consumenten koopt af en toe iets online en maar liefst 53 procent** bestelt weleens over de grens. 

Een internationale groeikans die Mepal met beide handen heeft aangegrepen. Het bedrijf verkoopt nu in meerdere landen direct aan de consument, volgens een zorgvuldige cross-border strategie. Mepal onderzoekt behoeftes in de markt, bestudeert contactmomenten tussen consument en bedrijf, en creëert vraag door te investeren in SEO, SEA en social. Pas als de verkoop goed loopt, is het tijd voor de laatste stap: de bouw van een aparte website.

Ieder land z’n eigen voorkeuren
Vooral bij de oosterburen heeft Mepal groot succes. ‘Duitsland is inmiddels onze grootste markt’, zegt De Bruijn. ‘Onze producten passen daar perfect. Duitsers vinden kwaliteit belangrijk en zijn bereid daarvoor te betalen. Via onze marketing weten we consumenten goed te bereiken en na de lancering van een Duitstalige webshop in 2018 is het hard gegaan: het aantal verzendingen verdubbelde elk jaar. In 2021 gingen er 100.000 pakketten naartoe, en de rek is er nog lang niet uit.’

Ook in België en Oostenrijk zijn webshops van Mepal actief. Om zo veel mogelijk over de grens te verkopen, houdt het bedrijf rekening met nuanceverschillen. Per land zet het andere producten in de schijnwerpers – Duitsers blijken dol op setjes verzamelen – en tweakt het de bestelprocessen, bijvoorbeeld door adresvelden aan te passen en de meest gangbare betaalmethoden te integreren. In België is Bancontact het populairst, onder Nederlandse kopers heeft iDEAL de voorkeur. En in de Duitse check-out mogen PayPal, Sofort en Klarna niet ontbreken.

Al zeventig jaar relevant
Al draait het recordomzetten, succes is voor Mepal niet nieuw. Het bedrijf maakt en verkoopt al vanaf 1950 slimme kunststofproducten om eten en drinken mee te nemen en te bewaren, en weet goed in te spelen op maatschappelijke consumentenbehoeftes. Nadat de Nederlanders eind jaren 50 meer vakantiedagen krijgen en het kamperen ontdekken, vliegt het ‘onbreekbare’ kampeerservies de deur uit. En als in de jaren 80 steeds meer moeders gaan werken, zijn de kunststof broodtrommels en hersluitbare drinkbekers voor de op school lunchende kinderen niet aan te slepen. Tegenwoordig pronken fitgirls maar al te graag met de selfieproof lunchpot Ellipse, gevuld met gezonde salades of plantaardige yoghurt.

"Mede door DHL eCommerce kunnen we onze Europese groeiambities waarmaken."
Rob de Bruijn, E-commerce Manager bij Mepal

Soepele verzending door automatisering
Toch heeft de huidige groei ook een keerzijde: Mepal bereikt de grenzen van z’n capaciteit en heeft in meerdere bedrijfsonderdelen moeite om het tempo bij te benen. De verzending blijft echter vlekkeloos verlopen. En dat terwijl te late bezorging bij online bestellingen een veelvoorkomend probleem is. 

‘Mede door DHL eCommerce kunnen we onze Europese groeiambities waarmaken’, aldus De Bruijn. ’Uitbreiding naar een ander land is dankzij het grote internationale bereik nooit een probleem. Bijna al onze pakketten vertrekken vanuit het distributiecentrum in Lochem en gaan het hele continent over, maar voor ons maakt de bestemming weinig uit. De verzendlabels blijven hetzelfde en rollen automatisch uit de printer. Dat scheelt een hoop administratief gedoe.’

Slim produceren, klimaatneutraal bezorgen
Ook qua kijk op duurzaamheid vormen de bedrijven een goede match. Mepal maakt de meeste producten van recyclebare materialen, die in elkaar worden gezet door medewerkers van sociale werkplaatsen. Gewoon in Nederland. Daarnaast kunnen klanten onderdelen nabestellen om de levensduur van hun producten te verlengen.

DHL werkt evengoed volop aan verduurzaming. Belangrijkste doel: een volledig emissievrije logistieke keten. Om in de toekomst zonder CO2-uitstoot te vervoeren, zet DHL in op slimme bezorgopties, elektrisch transport en duurzame locaties. De Bruijn: ‘Het is een echte pre dat DHL er alles aan doet om onze pakketten zo duurzaam mogelijk te vervoeren. Wij maken graag mens en milieu blij en zijn er van overtuigd dat alle beetjes helpen.’

Zo makkelijk kan het zijn
Mepal en DHL eCommerce werken al lang samen. De Bruijn: ‘We gaan met onze partners graag duurzame relaties aan. De handige Mijn DHL app, API’s en plug-ins bieden zowel onze klanten als onszelf veel gemak. En de digitale tools van DHL eCommerce zijn eenvoudig aan onze systemen te koppelen, waardoor het verzendproces van begin tot eind is geautomatiseerd en we grip hebben op elke zending. Precies wat je als webshop wilt. Als er toch iets is, kunnen we razendsnel schakelen met onze vaste accountmanager die altijd meedenkt. Dat persoonlijke en laagdrempelige contact is ontzettend fijn. Voor ons is het een no-brainer om met DHL eCommerce te blijven samenwerken.’

Kijk hier voor meer informatie over onze cross-border oplossingen. We helpen u graag met het waarmaken van uw internationale ambities.


Bronnen: 
Capterra.nl
** Sendcloud.be

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden