Mark Vliegenthart is sinds anderhalf jaar Head of E-commerce bij JOG Group, waar retailer Jeans Centre onder valt. Hij is verantwoordelijk voor de online verkoop – op hun eigen platformen en via kanalen als Zalando en bol.com. Een aantal jaar geleden is het bedrijf een duurzame weg ingeslagen. ‘Sustainability is nu echt onderdeel van onze werkcultuur. Een groene logistieke partner als DHL eCommerce past daar goed bij.’
45 jaar Hollandse betrouwbaarheid
‘Ik omschrijf Jeans Centre graag als “vriendelijk”. Dat klinkt misschien wat belegen, maar dat is wel wat we zijn,’ zegt Mark. ‘Een oer-Hollands bedrijf met 96 winkels in vooral middelgrote steden. Daar ontvangen we een vaste groep trouwe klanten.’
‘We werken al jaren samen met fijne partners, zoals DHL eCommerce. Zij bevoorraden onze winkels, en leveren pakketjes zo snel mogelijk bij de klant.’ De meeste filialen van Jeans Centre zijn DHL ServicePoint, en dat heeft veel voordelen. ‘Mensen komen bij ons hun pakket ophalen of inleveren. Vaak kijken ze dan meteen wat rond en krijgen ze van ons een kop koffie. We hopen dan dat ze hier hun volgende spijkerbroek kopen.’
De samenwerking met DHL eCommerce bevalt goed, vertelt Mark. ‘Het is een betrouwbare partner. We hebben een vaste contactpersoon die we altijd kunnen bellen, ook voor korte vragen. En we kloppen bij ze aan voor advies, bijvoorbeeld over duurzaamheid. DHL eCommerce is daarin echt expert.’
Groene spijkerbroeken
‘We willen sustainability verweven in het DNA van Jeans Centre,’ vertelt Mark. Dat zit ‘m in zaken als winkelinrichting, verlichting en verpakkingen. Maar het begint volgens hem allemaal bij de productie. ‘Met Garcia, een van onze merken, hebben we net een nieuwe campagne gelanceerd: Our most sustainable jeans. In september tekenden we de Green Deal Circulaire Denim, een samenwerking tussen onder andere textielafvalverwerkers, producenten en detailhandelaren. Door dit convenant te tekenen, werken we mee aan een nieuwe standaard. Eentje waarin het normaal is om voor denim gerecycled materiaal te gebruiken.’
Duurzame logistieke operatie
Ook binnen de logistieke operatie speelt duurzaamheid een grote rol. Mark: ‘We streven naar steeds minder verkeer tussen onze filialen. Zo zijn we bezig met een omnichannel algoritme waardoor we precies weten welke kleding waar populair is. Dit zorgt ervoor dat DHL eCommerce meteen de juiste voorraad naar onze winkels kan brengen en niet te vaak heen en weer hoeft te rijden. Ook directe leveringen aan consumenten proberen we zo veel mogelijk te combineren, zodat het weer een ritje scheelt.’
Slimme samenwerking
Mark is blij met zo’n ambitieuze partner. ‘DHL eCommerce is al ontzettend ver als het gaat om duurzaamheid. Ze leveren pakketjes CO2-neutraal, bijvoorbeeld door te bezorgen met elektrische busjes. De CityHubs liggen dicht bij de grote steden, zodat ze zonder uitstoot van koolstofdioxide kunnen vervoeren en dicht bij de consument zitten. De nieuwe RegioHubs zijn gebouwd volgens de BREEAM certificeringsmethode en de restuitstoot wordt volledig gecompenseerd. Via de DHL-portal kunnen we precies zien wat de uitstoot van een bepaalde bestelling is, en hoe ze die compenseren. Door die portal hebben we ook grip op onze zendingen en kunnen we makkelijk wijzigingen aanbrengen.’
‘We zijn al goed op weg met onze duurzame bedrijfsvoering, maar het kan natuurlijk altijd beter. We sparren regelmatig met DHL eCommerce hoe we in de toekomst nóg groener kunnen bezorgen.’
Fotobijschrift:
Mark Vliegenthart (Head of E-commerce JOG Group) met Frank Mesdag (Key Account Manager DHL eCommerce) in de Jeans Centre winkel in Den Haag. Dit filiaal is ook DHL ServicePoint.
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden