Essenza Home vindt in DHL eCommerce een duurzame verzendpartner

Interieur- en lifestylemerk Essenza Home heeft alles om van een huis een thuis te maken: van pannenlap tot badhanddoek en van sierkussen tot dekbedovertrek. En ook al heeft Essenza Home inmiddels klanten over de hele wereld, ze zijn nog steeds een echt familiebedrijf. Het internationale netwerk en de persoonlijke aandacht zijn enkele redenen voor het langdurige partnerschap: de bedrijven groeien al zo’n twintig jaar met elkaar mee.


Essenza Home werd een familieonderneming toen Roeland Smits in 1994 aan het roer kwam. Niet veel later vond het bedrijf  in DHL eCommerce zijn vaste partner voor alle zakelijke leveringen in de Benelux. Roelands twee dochters nemen nu langzaamaan het stokje over. Een van hen is Floor Smits, als Head of Brands verantwoordelijk voor de drie merken die onder Essenza Home vallen: Essenza, Covers & Co en Marc O’Polo. Floor: ‘Onze klanten zitten overal – de Benelux, Duitsland, Zwitserland. Zelfs in het Midden-Oosten! Samen met DHL eCommerce leveren we snel en eenvoudig over de grens.’


‘We besteden veel tijd en aandacht aan onze klanten bereiken en op de hoogte houden van onze nieuwe producten en collecties. Zo maken we twee keer per jaar een uitgebreide catalogus voor al onze relaties – en met dank aan DHL komt die altijd op tijd op de juiste plek.’

Het contact is heel persoonlijk, waardoor we een goede band hebben opgebouwd.’
Rene Lubbers, Logistiek Manager, Essenza Home

Soepel en slim samenwerken
DHL eCommerce verwerkt en bezorgt alle zakelijke zendingen voor Essenza Home in de Benelux. Bijvoorbeeld voor warenhuizen, zoals de Bijenkorf. Of retailers en webshops: denk aan Fonq.nl, Loods 5 en Beter Bed. 
‘Het is ideaal om zo’n flexibele partner te hebben,’ vertelt Rene Lubbers. Als logistiek manager van Essenza Home overziet hij al negen jaar het hele verzendproces. ‘Veel van onze zakelijke klanten verkopen onze producten direct. Maar daarnaast werken veel van hen steeds vaker via marketplaces, zoals Zalando en bol.com.’


‘Dankzij de digitale oplossingen van DHL eCommerce gaat dit vlekkeloos: bestellingen via deze platforms worden in no-time verwerkt en opgepikt. Hun slimme tools integreren heel eenvoudig met onze eigen systemen, staan altijd open bij ons en kunnen door iedereen worden bediend. Bovendien hebben we in no-time contact met de servicedesk. Track en trace en My DHL Portal zijn echt onmisbaar. Voor ons is het heel handig dat we direct zien waar een order vandaan komt. Is de bestelling via een marketplace gedaan? Dan zorgen we dat we het pakket in een neutrale verpakking verzenden, in plaats van in onze karakteristieke bloemenverpakking. Zo ziet de ontvanger niet direct dat de artikelen door een externe partij zijn verstuurd, wat netjes en professioneel overkomt.’


‘Ook prettig: DHL eCommerce haalt pakketten en pallets in één keer op,’ gaat Rene verder. ‘Dat scheelt ons een heleboel tijd en moeite én het is beter voor het milieu. Doordat onze medewerkers maar tot 19.00 uur op locatie aanwezig hoeven zijn, kunnen licht en verwarming eerder uit. En omdat we altijd weten waar we aan toe zijn, is het een stuk makkelijker om de planning rond te krijgen.’


Groen vanbinnen én vanbuiten
Dat duurzaamheid bij Essenza Home bovenaan de agenda staat, blijkt uit alles: van de productieketen tot deelname aan het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. ‘Alle collecties die we ontwerpen, produceren we zo duurzaam mogelijk,’ vertelt Floor. ‘Samen met onze partners en leveranciers nemen we de verantwoordelijkheid om de textielindustrie minder schadelijk te maken. Zo gebruiken we milieuvriendelijke materialen, zoals bamboe, hennep en katoen. Om die ambitie kracht bij te zetten, namen we in 2016 deel aan het Nederlandse Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Samen met andere organisaties hebben we er jarenlang alles aan gedaan om misstanden als slechte arbeidsomstandigheden en milieuschade te voorkomen. En dat blijven we natuurlijk doen.’


Zelfs het hoofdkantoor in Bunnik geeft de groene ambitie duidelijk weer: de buitenkant is bedekt met bloemen en andere begroeiing, als een verticale tuin. Floor: ‘We doen alles om een steentje bij te dragen aan een betere wereld. Met de groene buitenwand vergroten we de biodiversiteit en dragen we bij aan het herstel van de bijenpopulatie. Bovendien: ’t ziet er een stuk frisser uit dan zo’n lelijke betonnen wand, toch?’

(Tekst loopt door onder de afbeelding.)
Fotobijschrift: Floor Smits (Head of Brands van Essenza Home)  en Marloes de Vries (Accountmanager DHL eCommerce) op het hoofdkantoor van Essenza Home.

Milieubewuste logistiek
‘Onze aandacht voor het milieu stopt niet als onze producten zijn gemaakt,’ vult Rene aan. ‘We vinden het ook belangrijk om ze zo duurzaam mogelijk te verpakken: met zo min mogelijk plastic en zo veel mogelijk recyclebare materialen, zoals papier en katoen. Bovendien besteden we veel aandacht aan milieubewuste bezorging en efficiënt voorraadbeheer. Liever bijbestellen dan te veel produceren en binnenhalen: door dit just-in-timeprincipe weten we zeker dat we optimaal gebruikmaken van onze ruimte en nooit te veel hebben. DHL eCommerce besteedt daar net zo veel aandacht aan, daarom werken we zo graag met ze samen.’ 

‘We vervoeren allebei liever geen lucht, dus verpakken we alles zo efficiënt mogelijk. Daar denkt DHL goed in mee. Hun netwerk maakt het bovendien mogelijk om vanuit één distributiecentrum te leveren, waardoor wij de voorraad extreem goed kunnen beheren – zónder af te doen aan de reikwijdte en duurzaamheid van de bezorging. Ze experimenteren daarnaast met vrachtwagens die rijden op HVO100-brandstof en hun nieuwe RegioHubs zijn allemaal BREEAM-gecertificeerd. Ook in de laatste stap naar de klant zijn ze steeds groener, onder meer met elektrische voertuigen en CityHubs rond steden. Zo hoeven ze minder onnodige kilometers te maken. Op die manier sluit hun werkwijze dus perfect aan op ons eigen duurzame beleid. Sterker nog, het is een van de doorslaggevende redenen waarom we nog steeds zo prettig met DHL samenwerken.’

Dagelijks door één deur
Nog een pluspunt volgens Rene: de betrouwbaarheid van DHL eCommerce. ‘Het contact is heel persoonlijk, zowel met accountmanager Marloes de Vries als met de chauffeurs. Daardoor hebben we een goede band opgebouwd. Op de RegioHub in Hengelo zie ik bijvoorbeeld dagelijks dezelfde gezichten, waardoor je precies weet wat je aan elkaar hebt. Chauffeurs denken met ons mee en zorgen dat alles wat we die dag willen versturen, daadwerkelijk wordt meegenomen. Past het bijvoorbeeld een keertje niet op de vrachtwagen? Dan regelt de chauffeur zelf dat er een collega komt. DHL eCommerce komt beloftes na, ook tijdens feestdagen en andere piekmomenten. We kunnen echt op ze rekenen.’ 
Direct naar de mensen thuis

De afgelopen jaren verzorgde DHL eCommerce alleen de verzending aan zakelijke klanten van Essenza Home. ‘Maar nu gaan ze ook onze pakketten direct aan consumenten leveren, vanuit onze eigen webshop,’ zegt Rene. Volgens ons liggen er enorme kansen. Die kunnen we pakken, maar alleen als het hele logistieke plaatje klopt. Dat houdt in: slim beheer, nauwe samenwerking en milieubewuste bezorging. We zien veel toekomst in onze b2c-bezorgingen, en vinden het daarom fijn om die stap te zetten met de hulp van een ervaren organisatie als DHL eCommerce. Helemaal omdat we al op zo veel andere vlakken prettig samenwerken.’

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden