Grensverleggende samenwerking tussen DHL eCommerce en Travelbags

In 2008 richten broers John en Gerjan een webshop op voor de lederwarenwinkel van hun ouders. Dat levert meer bereik én grootse ambities op. Nu, vijftien jaar later, staan ze op het punt de Duitse markt te betreden. Dat avontuur gaan ze samen met partner DHL eCommerce aan. ‘Als gloednieuwe verzendpartner spelen ze een superbelangrijke rol in onze uitbreiding over de grens’, vertelt John.

Groeiend familiebedrijf



‘Inmiddels is het team 55 man sterk, verspreid over drie winkels en ons hoofdkantoor’, vertelt John. Samen met Gerjan vormt hij de directie van Travelbags. ‘Sinds 2008 zijn we behoorlijk gegroeid, maar bleven we wel altijd dicht bij ons DNA. Inmiddels werken we samen met meerdere partners. Zo levert DHL eCommerce alle bestellingen van webshop-klanten en zendingen naar leveranciers. Ook hebben we een Zwolse investeringspartij bij ons bedrijf betrokken. ‘Daardoor hebben we meer slagkracht en kunnen we grotere dromen waarmaken – zoals groeien over de grens. Maar,’ benadrukt John, ‘we blijven een familiebedrijf.’

Plug-and-play



Toen ze begin dit jaar DHL eCommerce als nieuwe verzendpartner voor consumentenbestellingen kozen, had John niet verwacht dat de overgang zó soepel zou verlopen. ‘Op den duur kregen we hier dagelijks zo’n vier verschillende verzendpartijen over de vloer. Dat was wel een van de voornaamste redenen om over te stappen: geen verschillende cut- offtijden meer. En met de API koppeling van DHL eCommerce, combineren we de verkopen via online marktplaatsen gewoon met onze eigen zendingen – eenvoudig én efficiënt. Ook in het magazijn verloopt alles doelmatig: één plug-in was genoeg om ons WMS systeem aan DHL eCommerce te koppelen.’

 

‘Ze ontwikkelen continu nieuwe services voor onze klanten, zoals retouren zonder sticker. Zo dagen we elkaar uit om te blijven verbeteren.’

Travelbags’ toekomstplannen



Eind dit jaar opent Travelbags virtueel de deuren in Duitsland. ‘Voor die cross-borderstrategie hebben we veel aan de expertise van DHL eCommerce. In dat opzicht zijn ze méér dan alleen een logistiek partner. Ze staan ons vakkundig bij tijdens onze eerste stappen over de Duitse grens.’ Wat Travelbags betreft, kan de website niet snel genoeg live gaan. ‘Het mooie is: voor ons magazijn verandert er niets, behalve dat er binnenkort meer orders binnenkomen natuurlijk.’

Tiptop geregeld



‘Vóór de overstap hielden we rekening met de nodige hiccups. Maar als ik nu terugkijk, denk ik: hebben we het ooit anders gedaan? Ruim van tevoren nam DHL eCommerce ons al aan de hand mee. Ze gaven uitleg over de nieuwe werkwijze aan het magazijnpersoneel en verzorgden een training voor onze klantenservice. Bovendien hebben we fijn contact met onze accountmanager Anita van Rooij. Dat geeft rust en vertrouwen.’

Veerkrachtig en vernieuwend

‘Een van onze kernwaarden is aandacht’, vervolgt John. ‘We willen dat de aankoop-beleving van onze klanten perfect is: van winkelmand tot voordeur. Dat sluit goed aan op het serviceniveau en innovatieve karakter van DHL eCommerce. Neem de Mijn DHL app: daarin geven ze veel keuzevrijheid in bezorgmomenten. Bovendien ontwikkelen ze continu wat nieuws voor consumenten, zoals retouren zonder sticker.’

Flexibele partners zijn goud waard, vindt John. ‘Vooral op piekmomenten móeten we op ze kunnen rekenen. In de zomerperiode bijvoorbeeld: dan zijn koffers en reistassen niet aan te slepen. Of tijdens de back to school-drukte die we net weer achter de rug hebben. Elk jaar rond augustus en september scoort iedereen een nieuwe etui, schooltas of lunchtrommel. Dan is het fijn dat we altijd kunnen leveren aan onze klanten – zelfs als daar last-minute een extra vrachtwagen voor nodig is.

Fotobijschrift: John Horstra (Eigenaar Travelbags) en Anita van Rooij (Key Account manager DHL eCommerce) in de Travelbagswinkel in Zwolle

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden