DHL eCommerce heeft het aantal verwerkte pakketten in Nederland meer dan verdubbeld tot meer dan 200 miljoen per jaar. In de eerste 4 maanden van dit jaar zette de groei in het e-commerce segment door en bedroeg 150% gedurende enkele weken ten opzichte van vorig jaar. Als tweede grote speler op de e-commerce bezorgmarkt groeit DHL naar een omzet van 1,1 miljard euro. Het goede bedrijfsresultaat wordt grotendeels gebruikt voor uitbreiding en verduurzaming van het netwerk.
DHL eCommerce kondigt deze maand nieuwe investeringen van 350 miljoen aan voor de komende 3 jaar. Naast de twee eerder aangekondigde nieuwe centrale sorteercentra gaat het grotendeels om de bouw van 26 nieuwe CityHubs en de bijbehorende elektrificatie van de bezorgvloot. Naast deze investeringen kondigde DHL in mei aan de lonen van bezorgers in dienst van DHL te verhogen van 12 euro nu, naar 14 euro in 2024 en uiteindelijk naar 14,25 euro.
CEO Wouter van Benten: "DHL herinvesteert daarmee het grootste deel van zijn resultaat in verdere uitbreiding en verduurzaming van het pakketnetwerk. Met de salarisverhoging laten we ook zien dat groei en een goed bedrijfsresultaat terug te zien zijn in de arbeidsvoorwaarden."
26 nieuwe CO2-neutrale CityHubs
De 26 nieuwe CityHubs die gebouwd worden (zie volledige lijst onderaan dit bericht) maken deel uit van een netwerk van 136 vestigingen. De CityHubs bevinden zich aan de rand van alle stedelijke gebieden, waardoor de 'last mile' op de meest efficiënte en duurzame manier kan worden uitgevoerd. Op een CityHub vertrekken gemiddeld 90 ritten per dag, waarvan 60 overdag en 30 's avonds, met korte routes met 100 tot 200 adressen. Korte routes maken een snelle duurzaamheid mogelijk omdat ze kunnen worden uitgevoerd met elektrische bestelwagens, bakfietsen of andere kleine voertuigen. Alle nieuwbouw vindt plaats volgens de hoogste duurzaamheidsnormen van BREEAM. De gebouwen zijn gasloos, voorzien van zonnepanelen en worden aangedreven met een volledig elektrisch wagenpark.
Dit brengt de CO2-uitstoot per verpakking op ongeveer 300 gram; vergelijkbaar met de CO2-voetafdruk van een kop koffie. Door middel van carbon pricing worden deze CO2-emissies volledig gecompenseerd tegen ETS-prijzen, in lijn met het klimaatakkoord van Parijs.
Deze zomer wordt het wagenpark weer uitgebreid met 500 elektrische bestelwagens, waarmee DHL met 1200 elektrische bussen de grootste vloot elektrische auto's van Nederland is. In 2025 zal de gehele last mile vloot landelijk emissievrij zijn. Onderzoek bestempelt online shoppen zeker niet als minder duurzaam dan fysiek winkelen en DHL gaat nog een stap verder onder de noemer 'maximale reductie en volledige compensatie'.
Twee nieuwe sorteercentra
In oktober opent in Utrecht een nieuw nationaal sorteercentrum. In mei ging in Dordrecht de eerste paal de grond in voor een ander groot nationaal sorteercentrum dat in oktober 2022 opengaat. Deze duurzame sorteercentra brengen het totaal aantal sorteercentra in Nederland op 18.
Loonsprong voor bezorgers en sociale inspanningen
DHL eCommerce werkt in de bezorgsector met een groot deel van het eigen bezorgpersoneel in loondienst. Het bezorgnetwerk is uitgegroeid tot een team van 7.500 bezorgers die dagelijks meer dan een miljoen pakketten bezorgen. Vanwege de snelle groei en het goede bedrijfsresultaat is in overleg met FNV en CNV een proces in gang gezet om de arbeidsvoorwaarden van bezorgers te laten groeien. De pakketbezorgers maken een flinke loonsprong van 12 euro nu, naar 14 euro in 2024 en uiteindelijk naar 14,25 euro in 2025. Met de loonstijging van 6,25% begin dit jaar komt de totale loonstijging uit op 25%.
225 jaar na de oprichting van Van Gend & Loos
DHL eCommerce heeft zijn wortels in het Nederlandse van Gend & Loos, dat precies 225 jaar geleden werd opgericht. In 2015 zijn de activiteiten van Selektvracht geïntegreerd binnen DHL. Binnen de e-commerce activiteiten van de Deutsche Post DHL Group, de grootste logistieke groep ter wereld, is de Nederlandse vestiging nu wereldwijd de op één na grootste in omvang.
Sorteercentrum Utrecht
Download de infographic
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden