Logistiek gaat een belangrijke aandeel hebben in het vormgeven van de sharing economy, de deeleconomie. DHL, de wereldwijd logistiek dienstverlener, concludeert in een net uitgebracht trendrapport dat er grote kansen liggen voor de logistiek in het omarmen van digitale platforms en businessmodellen die gericht zijn op het delen van bezit. Het rapport met de titel 'Sharing Economy Logistics - Rethinking Logistics with access over ownership' geeft inzicht in de werking van de deeleconomie en presenteert praktische toepassingen voor de logistieke keten.
Hoe delen werkt
In de deeleconomie maken personen of organisaties tijdelijk gebruik van een product, dienst van iemand anders, die nog niet optimaal ingezet wordt. Niet alleen wordt daarmee de investering beter benut, de eigenaar boort ook een nieuwe stroom van inkomsten aan in de vorm van vergoedingen voor gebruik. Delen is ook goed voor het milieu aangezien bestaande producten beter benut worden en er minder geproduceerd hoeft te worden. PriceWaterhouseCoopers heeft vijf groeisectoren sectoren benoemd met aanzienlijk groeipotentieel: de reiswereld, het delen van auto's, finance, de markt voor tijdelijk werk en mediastreaming. De verwachting is dat alleen deze vijf sectoren de deeleconomie al doen groeien van de 15 miljard dollar die het in 2014 was naar 335 miljard dollar in 2025.
Delen is niet nieuw in logistiek. In de begindagen van DHL in de jaren '70 werkte het bedrijf al met een vroege vorm van delen waarbij reizigers een gratis vliegticket kregen in ruil voor het meenemen van expresdocumenten.
Deeleconomie in de logistiek
Andere voorbeelden van sharing in logistiek zijn het delen van magazijnruimte, transportmogelijkheden, operationele data en medewerkers. Onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat 1 op de 4 vrachtwagens in Europa en de VS (gedeeltelijk) leeg rijden. Digitale platforms kunnen een actueel beeld bieden van beschikbare laadruimte in vrachtwagens, met inbegrip van kleinere bezorgauto's en zelfs privé auto's. Saladoo! is zo'n vrachtplatform dat real-time inzicht biedt op beschikbare laadruimte op allerlei bestemmingen. Het maakt gebruik van het wereldwijde netwerk van smartphone gebruikers om de vrachtcapaciteit toegankelijk te maken voor een grote groep verzenders. Het samenbrengen van diensten en kennis in distributiecentra die door meerdere klanten worden gebruikt, creëert schaalgrootte met financiële voordelen en productiviteitswinst.
Uitdagingen zijn er ook; aansprakelijkheidsrisico's, transparantie, verzekering en het beschermen van personeel zijn aspecten die afgedekt moeten worden. Nog uitdagender is het tempo waarin technologische vooruitgang en sociale verandering plaatsvinden en waarmee wet- en regelgeving gelijke tred moet houden. Samenwerking tussen bedrijven en overheid is daarom van essentieel belang om de kansen die de deeleconomie in logistiek biedt te kunnen benutten.
Lees het volledige trendrapport 'Sharing Economy Logistics - Rethinking Logistics with access over ownership'.
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden