DHL eCommerce test momenteel een slimme pakketbrievenbus, die afleveren en ophalen mogelijk maakt terwijl de ontvanger niet thuis is. DHL zoekt steeds naar nieuwe mogelijkheden om het makkelijker te maken voor consumenten en efficiënter voor verzenders en om bovendien de belasting voor de omgeving en het milieu te beperken. Met de pilot doet DHL ervaring op met deze nieuwe bezorgmogelijkheid. De pakketbrievenbus heet MYPO, een uitvinding van startende ondernemer Arjan Griffioen, die hiermee de innovatieprijs van het Rotterdam Mobility Lab won.
Tot eind mei hebben 25 huishoudens in de Rotterdamse wijk Kralingen een MYPO aan de voordeur. Sven Kouwenhoven is een van hen: "Ik doe mee als tester, omdat ik geïnteresseerd ben in de nieuwste technologie en MYPO een cool nieuw concept vind. Ik bestel veel online, voornamelijk elektronica. Voorheen moest ik na werk snel naar huis om pakketjes aan te nemen. Met MYPO hoeft dat niet meer. Ik kan nu pakketjes ontvangen zonder thuis te hoeven zijn, zelfs tijdens mijn vakantie.“
De MYPO kan eenvoudig en zonder gereedschap aan de voordeur bevestigd worden. Met een unieke cijfercode kunnen alleen de ontvanger en de bezorger de MYPO openen. De laatste vier cijfers van de track & trace-code die via een mobiele app ingesteld zijn, vormen de sleutel waarmee de MYPO opengaat. De DHL-bezorger kan tevens (retour)zendingen meenemen die door de consument in de pakketbrievenbus zijn geplaatst.
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden