DHL eCommerce investeert 10 miljoen euro in woonwijkvriendelijke bezorging met de aanschaf van 400 kleinere bestelauto’s, waaronder 100 elektrische. Na een succesvolle pilot gaat DHL nu 100 volledig elektrisch aangedreven bestelauto’s inzetten in ruim vijftig Nederlandse steden. Deze zogenaamde StreetScooter heeft een laadruimte van 4 kubieke meter en de bestelauto wordt door het concern zelf geproduceerd in Aken. DHL eCommerce heeft met zijn vloot van kleinere bestelauto’s de optimale configuratie voor de bezorging van e-commerce zendingen in woonwijken, waar andere vervoerders doorgaans met grotere bestelwagens rijden. Bovendien zet DHL in binnenstedelijke gebieden ook fietskoeriers in. Uiterlijk in 2025 moet 70% van deze bezorgingen emissievrij zijn.
StreetScooter: elektrische bestelauto uit eigen fabriek
Autofabrikant StreetScooter begon in 2010 als een spin-off van de Technischen Hochschule Aachen. In 2014 kocht de Deutsche Post DHL Group het bedrijf omdat StreetScooter tot op de dag van vandaag het meest optimale concept levert van wat er in de markt verkrijgbaar is op het gebied van elektrische voertuigen voor de logistiek. De productiecapaciteit wordt aangewend om de vloot van Deutsche Post DHL te vergroenen. In Nederland zijn de Streetscooters vanaf dit voorjaar te zien in de plaatsen Alkmaar, Almere, Amsterdam, Amersfoort, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Tiel, Utrecht en Zoetermeer. Later in het jaar komen er nog steden bij zoals Apeldoorn, Nijmegen en Wageningen. De Streetscooter zal daarmee in de woonwijken van ruim vijftig plaatsen in het land te zien zijn.
Technische specificaties StreetScooter
Met een maximumsnelheid van 80 km/h en een actieradius van 80 km is de StreetScooter uitermate geschikt voor stadsdistributie. De elektrische energie wordt opgewekt in een 30 kW asynchrone motor die een piekbelasting van 45kW heeft. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij. Het laadvermogen is 650 kilogram. De hoogte van de laadbak is zodanig dat de bezorger niet hoeft te bukken. De hogere laadbak zorgt er ook voor dat er geen uitsparing nodig is voor de banden. Daardoor is de laadruimte vlak en bedraagt ruim vier kubieke meter. De StreetScooter opent aan beide zijkanten met een schuifdeur en aan de achterkant zit een klep die als afdak kan dienen bij regenweer. De bezorger kan dus altijd handig en snel bij de pakketten.
Emissievrij in 2050
De aanschaf van kleinere bestelauto’s met een zuinige dieselmotor of elektrisch aangedreven past geheel in de recent aangescherpte milieudoelstelling van Deutsche Post DHL. Begin maart kondigde de logistiek dienstverlener bij het bekendmaken van de jaarcijfers aan marktleider te willen worden in groen vervoer. De groep zal al zijn logistiek gerelateerde emissie in 2050 tot nul hebben gereduceerd. Met deze ambitieuze doelstelling levert DHL een substantiële bijdrage aan de doelstelling van de klimaatconferentie van Parijs in 2015 en de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties, om de opwarming onder de twee graden Celsius te houden. Op lokaal niveau richt de groep zich op het verbeteren van de woon- en leefomgeving van mensen door het aanbieden van schone vervoersoplossingen. In 2025 zal 70% van de leveringen emissievrij zijn.
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden