Deutsche Post DHL Group, wereldleider in Logistiek, zal al zijn logistiek gerelateerde emissie tot nul reduceren in het jaar 2050. Met deze ambitieuze doelstelling hoopt Deutsche Post DHL Group een substantiële bijdrage te leveren aan de doelstelling om de opwarming van de aarde te beperken tot ruim onder twee graden Celsius - vastgesteld op de klimaatconferentie van Parijs in 2015 (COP 21) - en aan de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties.
Deutsche Post DHL Group wil de marktleider worden in groene logistiek en gaat zijn portfolio met groene producten en diensten uitbreiden om klanten te helpen bij het bereiken van hun eigen klimaatdoelstellingen. "De beslissingen die we vandaag nemen, bepalen het leefklimaat van onze kinderen over 30 jaar”, zegt Frank Appel, CEO van Deutsche Post DHL Group.
Ambitieuze tussentijdse doelstellingen
De klimaatdoelstelling voor emmisievrije Logistiek in 2050 van Deutsche Post DHL Group geldt zowel voor de eigen activiteiten van de onderneming als voor haar onderaannemers. De missie wordt ondersteund door vier tussentijdse mijlpalen die bereikt moeten zijn in het jaar 2025, als onderdeel van het GoGreen milieuprogramma van de Groep:
- Wereldwijd zal Deutsche Post DHL Group de CO2 efficiëntie van de eigen activiteiten en die van onderaannemers vergroten met 50% ten opzichte van 2007.
- Op lokaal niveau richt de Groep zich op het verbeteren van de woon- en leefomgeving van mensen door het aanbieden van schone vervoersoplossingen. Deutsche Post DHL Group gaat voor 70% van de eigen activiteiten met schone pick-up- en leveringsoplossingen werken, bijvoorbeeld met fietsen en elektrische voertuigen.
- Meer dan 50% van de verkochte diensten zal bestaan uit groene oplossingen, waardoor de supply chain van klanten groener wordt.
- De Groep gaat 80% van de werknemers opleiden en certificeren als GoGreen specialisten en hen actief betrekken bij de milieu- en klimaatbeschermingsactiviteiten. Daarnaast is Deutsche Post DHL Group van plan om samen met zijn partners elk jaar één miljoen bomen te planten.
Met het milieuprogramma GoGreen, ondersteunt Deutsche Post DHL Group ook de Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties. De Agenda legt de basis voor het bereiken van de wereldwijde economische vooruitgang binnen ecologische grenzen van de aarde en in harmonie met sociale rechtvaardigheid. De maatregelen ter bescherming van het klimaat van de Deutsche Post DHL Group ondersteunen de doelstellingen van de Verenigde Naties in duurzame ontwikkeling, in het bijzonder doel 11 "Duurzame Steden en Gemeenschappen" en doel 13 "Klimaat Actie".
Eerdere klimaatdoelstellingen zijn behaald en lopen voor op schema
De nieuwe klimaatdoelstellingen en -activiteiten zijn gebaseerd op de ervaring van de groep met het eigen milieuprogramma GoGreen. De eerdere klimaatdoelstelling - de CO2 efficiëntie verbeteren met 30% ten opzichte van 2007 - werd al bereikt in 2016. Vier jaar eerder dan gepland, dankzij een breed scala aan maatregelen in het wagenpark, gebouwen en logistieke netwerken.
Klimaatbescherming met GoGreen
Het milieuprogramma GoGreen van Deutsche Post DHL Groep kent twee basisprincipes: minder en schoner. "Minder” gaat over het verminderen van het energieverbruik zonder de energiebron zelf aan te passen. Het verbruik wordt efficiënter, bijvoorbeeld door technologische innovaties. "Schoner" gaat over het gebruik van groene, duurzame energie, zoals elektrische voertuigen voor het ophalen en afleveren van pakketten. De combinatie van beide principes realiseert een optimaal resultaat. Deutsche Post DHL Group betrekt ook klanten bij de maatregelen voor klimaatbescherming. De groep beschikt over een reeks van gestandaardiseerde oplossingen en ondersteuning op maat met “GoGreen Solutions”. De “Green Optimization” producten omvatten op maat gemaakte logistieke oplossingen die klanten helpen de uitstoot in hun eigen supply chains te verminderen.
Aanvullende informatie is te vinden in het Corporate Responsibility Report dat vandaag is gepubliceerd op de website van Deutsche Post DHL Group.
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden