'Wat de meeste ondernemers niet weten, is dat wij elektrische bestelauto’s produceren. We zijn dus niet alleen de geelste, maar ook de groenste vervoerder van Nederland’, stelt Michel Clausing van DHL eCommerce. Zelf heeft hij de laadpaal voor zijn elektrische auto al besteld. ‘Na de zomer stap ik van hybride over op elektrisch rijden. Zonnepanelen op mijn huis komen er dan ook.’
De voertuigen hebben de verwarrende naam StreetScooters. Maar het zijn toch echt elektrische bestelbussen. Michel Clausing, VP Sales en Customer Service bij DHL eCommerce, vertelt: ‘De StreetScooter is de toekomst. DHL heeft deze startup in 2014 overgenomen en verder uitgebouwd. De wagens zijn niet alleen voor ons, we verkopen ze ook aan andere bedrijven.’ In Nederland rijden er nu al 150 rond. De volgende 150 zijn besteld en komen eraan in de zomer.
Met gemak
‘Gemiddeld rijdt een bezorger 40 tot 50 kilometer, dat redt de StreetScooter met gemak.’ De nieuwste modellen zijn uitgerust met een accu van BMW. ‘Dankzij deze samenwerking kunnen de nieuwe StreetScooters 160 kilometer rijden zonder bij te laden. Dit zorgt ervoor dat we een groter model kunnen produceren. En in de toekomst zullen we ook onze B2B-zendingen vanuit onze Brabantse vestigingen in Den Bosch, Roosendaal en Eindhoven CO2-neutraal kunnen leveren.’
Geen marketingfoefje
Aan de sceptische lezer legt hij graag uit dat de StreetScooter geen marketingfoefje is. ‘Zeker niet. Op diesel rijden zou ons meer winst opleveren. Duurzaamheid is een wezenlijk onderdeel van onze organisatie.’ DHL investeert daarnaast in het trainen van alle 500.000 medewerkers wereldwijd. ‘Zodat bij iedereen dezelfde bewustwording gaat ontstaan.’ En DHL gaat verder. ‘Ontvangers kunnen tijdvensters kiezen en we stimuleren webshops om de keuze aan te bieden voor aflevering bij een DHL ServicePoint. Want hoe kleiner de kans dat we iemand niet thuis aantreffen, hoe geringer de CO2-uitstoot.’
Gloednieuw
DHL is een grote speler in de markt. ‘In B2B zijn we de grootste bezorger. In e-commerce, dus het bezorgen bij particulieren, een van de grootste twee’, vertelt hij verder. In Zaltbommel dat tegen de provincie Brabant aanligt, verrijst op dit moment een gloednieuw distributiecentrum. ‘Dit wordt ons grootste e-commerce distributiecentrum. Hiervandaan beleveren we rechtstreeks onze 139 DHL CityHubs in Nederland. In Noord-Brabant met haar sterke mkb, zitten veel van onze klanten.’ Dit nieuwe pand krijgt de duurzaamheidscertificering BREEAM Excellent en is CO2-neutraal.’ Er komen dan ook 3.000 zonnepanelen op het dak. ‘Daarnaast wordt het regenwater hergebruikt, heeft het een warmtepomp, is alle verlichting led en zijn er uiteraard laadstations voor onze StreetScooters.’
Uitdaging
Onder de noemer Go GREEN is DHL bezig om CO2-neutraal te worden. ‘Dat is een uitdaging, omdat we groeien en dus meer gaan vervoeren.’ En met een knipoog: ‘We zullen dus flink gas moeten geven met het verduurzamen.’ De actuele cijfers laten zien dat DHL in 2015 al 25 procent minder CO2- uitstoot had ten opzichte van 2007. Dat is het startpunt van GoGREEN. De meeste winst valt te behalen in het allerlaatste stukje naar de klant toe. ‘In deze last mile zit de meeste uitstoot. In 2025 zitten we daarin op 70 procent CO2-neutraal.’ Op de vraag hoe duurzaam de gemiddelde DHL-medewerker is, antwoordt hij: ‘Alle medewerkers met een leaseauto gaan de komende jaren over op elektrisch. Ook hierin investeert DHL dus.’
Onderwijsprojecten
DHL organiseert ook verschillende activiteiten op het gebied van MVO. ‘Vanuit GoHELP stellen we bij natuurrampen onze logistieke organisatie ter beschikking. Met GoTEACH geven we les aan bijvoorbeeld kinderen die niet goed meekomen op school. Hiervoor werken we onder andere samen met een mbo-instelling in Rotterdam en voetbalclub Excelsior.’ Zelf woont Michel in Tilburg. Hij zou het dan ook mooi vinden een soortgelijk project op te zetten met zijn eigen club Willem II.
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden