DHL heeft vandaag in Utrecht een nieuwe vervoerscombinatie in gebruik genomen voor binnenstedelijke distributie. Het gaat om een slimme trailer in combinatie met de DHL- containerfiets, de Cubicycle. Dit is een fiets op vier wielen met een afneembare container van een kubieke meter met daarin ongeveer 125 kilo aan zendingen. De containers worden voorgeladen in een operationele vestiging van DHL, per trailer naar het stadscentrum vervoerd en daar op de fiets geplaatst. Deze zogenaamde ‘City Hub’ voor cargofietsen kan tot vier containers vervoeren en maakt het mogelijk om grotere pakketten milieuvriendelijk in lastig bereikbare stadscentra te bezorgen en de retourstroom hiervan vanuit de stad te organiseren.
Lancering in Utrecht
Met een simpele beweging lieten twee fietskoeriers de containers op hun Cubicycle glijden en daarmee was de lancering een feit. Deze vond plaats bij de Jaarbeurs in Utrecht waar de trailer zijn vaste standplaats heeft, dichtbij het stadscentrum en tegelijkertijd goed bereikbaar voor de DHL-bestelwagen. De Jaarbeurs stelt de plek kosteloos beschikbaar als onderdeel van hun duurzaamheidsambitie. Het initiatief wordt ondersteund door de gemeente Utrecht. Wethouder Lot van Hooijdonk van de gemeente Utrecht, onder meer verantwoordelijk voor Mobiliteit en Duurzaamheid, spreekt haar waardering uit voor het feit dat DHL het Utrechtse stadscentrum emissievrij belevert en ziet het als een invulling van het motto van het college ’Utrecht maken we samen’. Utrecht wil tegen 2030 klimaatneutraal zijn en is net als DHL aangesloten bij de Green Deal ‘Zero Emission stadslogistiek’. De ‘City Hub’ draagt bij aan een klimaatneutrale binnenstad wat de gemeente Utrecht heeft doen besluiten om DHL toestemming te geven om te mogen fietsen in voetgangersgebied. Andere aanwezigen bij de lancering waren vertegenwoordigers van DHL, de gemeente en de Jaarbeurs Utrecht en KPN.
Beveiligd door ‘internet of things’
De containers zijn voorzien van een ‘high secure slam lock’ dat ervoor zorgt dat de zendingen veilig opgeborgen zijn. Daarnaast zijn de trailer en containers voorzien van de nieuwste GPS-technieken die alle bewegingen nauwkeurig registreren en die onmiddellijk signaleren als containers of trailer onrechtmatig verplaatst worden. Dezelfde GPS-techniek zorgt voor real-time statusinformatie van de pakketten en laat de fietskoerier via de meest efficiënte route rijden. Deze ‘City Hub’ voor cargofietsen is een innovatieve toepassing via het LoRa-netwerk, dat via KPN landelijke dekking biedt. LoRa staat voor 'Long Range Low Power'. Deze technologie kan kleine hoeveelheden informatie uitwisselen tussen objecten en systemen bij een ultralaag stroomverbruik. Deze data worden middels een online dashboard grafisch weergegeven op een kaart. Zonnepanelen op de container zorgen voor de benodigde stroomvoorziening. Na een testperiode van drie maanden zal gekeken worden naar het uitbreiden van de metingen die gedaan worden, naast locatiebepaling. Bijvoorbeeld temperatuur en luchtvochtigheid in de containers om de conditie van de pakketten te bewaken, of het meten van trilling om kwetsbare ladingen goed te kunnen monitoren.
Over de Cubicycle
De Cubicycle, spreek uit [kjoebi-sykel], is een fiets op vier wielen met een afneembare container van een kubieke meter, met het formaat van een Europallet van 80x120x100 centimeter. Daarmee is deze goed te integreren in het gestandaardiseerde vervoersproces. De container wordt los voorgeladen in een operationele vestiging van DHL en vervolgens gevuld afgeleverd bij de fiets in het stadscentrum. De belangrijkste voordelen ten opzichte van andere fietsen zijn de inhoud en betere aansluiting op de operationele systemen. De Cubicycle is gebouwd door Velove uit Zweden en heeft elektrische trapondersteuning, met name om in de eerste meters op gang te komen. “De Cubicycle rijdt lekker, is verrassend wendbaar en heeft een korte draaicirkel”, zegt Kees de Lange, Vice President Operations van DHL Express Nederland. “Ondanks de grote container past de fiets prima op de fietspaden. Er is bijvoorbeeld rekening gehouden met de standaard afmeting van paaltjes op een fietspad. Ook de hoogte van de fiets is zo gekozen dat andere fietsers er goed overheen kunnen kijken.” Daarmee onderscheidt de Cubicycle zich van bestaande hoge volumefietsen. Het grote verschil met de andere 40 fietsen die DHL in Nederlandse binnensteden gebruikt is dat ook grotere pakketten meegenomen kunnen worden. Ten opzichte van de Parcycle (pakjesbakfiets) en zeker in vergelijking met de rugzak bij de gewone fiets, biedt de container van de Cubicycle veel meer ruimte. Op een gemiddelde rit is deze beladen met 125 kilo aan zendingen en legt de fietskoerier zo’n 50 km per dag af. DHL heeft 9 Cubicycles rijden in verschillende Nederlandse steden waaronder Alkmaar, Breda, Houten, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht. Ook in Frankfurt en Antwerpen rijden er DHL Cubicycles.
Ook internationaal
Tegelijkertijd met de ingebruikname van de ‘City Hub’ in Utrecht, lanceerde DHL vandaag een soortgelijke trailer met containers voor de Cubicycle in het Duitse Frankfurt. Bedenker van het concept is Arne Melse, een Nederlander die ooit als fietskoerier voor DHL in Amsterdam startte en zijn ervaringen inmiddels op wereldwijde schaal binnen DHL inzet.
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden