Duurzaamheid zit in ons DNA. Bij alles wat we doen, houden we rekening met de gevolgen voor het milieu. Dat begint bij onze elektrische voertuigen en duurzame gebouwen. Maar ook lokale initiatieven van medewerkers kunnen een groot verschil maken. Onder de naam ‘Groene Helden’ zetten we duurzame ideeën van collega’s in de schijnwerpers. Het eerste initiatief op de lijst: de herbruikbare verzendverpakking.
Yes! Daar komt de bezorger met het boek dat je zo graag wilde. Eenmaal ontvangen, maak je de te grote doos open en gooi je die bij het afval. Voor je gevoel pasten er wel vier boeken in. Een herkenbaar probleem voor veel consumenten én bedrijven.
‘Uit onderzoek blijkt dat we 40 procent lucht verzenden’, vertelt Marleen Nelemans, Sustainability Manager bij DHL eCommerce. ‘Daarnaast verspillen we veel materiaal, omdat kartonnen dozen meestal direct bij het oud papier belanden. En dan hebben we het nog niet eens over al het vulmateriaal en de plastic verpakkingen.’ Niet alleen wij als DHL eCommerce, maar ook consumenten, bedrijven en de overheid willen dat er iets aan die afvalberg wordt gedaan.
Herbruikbare verzendverpakking
Maarten Overweg, Senior Product Manager, ging met collega’s op zoek naar een passend alternatief. ‘We hebben veelgebruikte verpakkingen onderzocht, geluisterd naar alle wensen en gekeken welke oplossingen er nu al zijn. Hieruit bleek dat er verschillende manieren zijn om verzenddozen zo milieuvriendelijk mogelijk te produceren en gebruiken. Het concept waar we mee verder gaan, is de herbruikbare verzendverpakking. Dit concept is niet nieuw, maar staat wereldwijd nog wel in de kinderschoenen. DHL eCommerce staat voor innovatie, en daarom willen we dit concept samen met onze klanten verder vormgeven.’
Honderd keer hergebruiken
De tas is gemaakt van polypropyleen. Het grote voordeel is dat je ‘m veel vaker kunt gebruiken dan een standaard verpakking – minstens honderd keer, blijkt uit onderzoek. Maarten: ‘En omdat de verpakking weer retour afzender gaat, komt de verpakking niet op de afvalberg terecht. Verder is er geen vulmateriaal nodig en is de duurzame verpakking heel stevig, waterdicht, stapelbaar en in vele maten te maken. Met een traceerbare sticker hou je bovendien bij hoe vaak de verpakking wordt gebruikt en waar ‘ie is’.
Pilot: circulair verzendproces
Op dit moment testen we de herbruikbare verzendverpakking met Kruitbosch, eigenaar van fietsmerken Cortina en Alpina. Ze verkopen niet alleen fietsen, maar bevoorraden ook Europese fietsenwinkels met onderdelen en accessoires. Anja Cichowlas, Programmamanager Duurzaamheid bij Kruitbosch: ‘We proberen de hoeveelheid verpakkingsmateriaal op verschillende manieren te verminderen. De herbruikbare verpakking van DHL ondersteunt onze ambitie om bij te dragen aan een circulaire economie.’
Duurzamer én sneller
‘Als belangrijke schakel biedt DHL niet alleen duurzamere verpakkingen, maar ook de logistieke ondersteuning om ze weer retour te krijgen’, gaat Cichowlas verder. ‘Zo kunnen we het totaalconcept van deze circulaire verpakking goed testen. De eerste voordelen zijn al duidelijk: we verbruiken minder materiaal én verwerken onze orders sneller. We hoeven namelijk geen dozen meer te vouwen en plakken. En dat is niet alleen fijn voor ons – ook de klanten met wie we de verpakking testen, zijn heel tevreden. Zowel over het verzendproces als over de manier waarop we verpakkingsafval terugdringen.’
Maarten sluit af: ‘Omdat we nog volop in de testfase zitten, duurt het nog wel even voordat je je boek in de herbruikbare verzendverpakking krijgt thuisgestuurd. Maar de eerste stap is gezet!’
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden