Je wilt zo gauw mogelijk een webshop in de lucht. Bijvoorbeeld omdat je offline business tijdelijk stilligt, of omdat er online kansen liggen. Hoe pak je dat aan? We vroegen het onze partners Your Personal Agency en 9YARDS, allebei professionele webshopbouwers. Volgens hen kun je al binnen een week ‘up and running’ zijn. Samen maakten we een stappenplan om je op weg te helpen.
Stap 1. Heb je wel een webshop nodig?
Voordat je een webshop opstart, moet je je afvragen of je er wel echt een nodig hebt. Wil je met online verkoop tijdelijk inkomstenverlies in de offline-wereld opvangen, maar heb je verder geen digitale plannen? Dan is het misschien slimmer om je aan te sluiten bij een bestaand platform, zoals Bol.com of een bekende marketplace binnen je vakgebied. Je kunt je producten dan via hun kanalen verkopen zolang dat nodig is. Social media zijn daarnaast een goed kanaal om je producten online te promoten.
Ben je wel van plan om – deels – online te blijven ondernemen? Dan is een eigen webshop opzetten een strategische stap. Bespreek je ideeën wel eerst met anderen voor je ze uitvoert. Misschien zitten er e-commerce experts in je netwerk die je kunnen adviseren. Je kunt ook een bureau benaderen dat gespecialiseerd is in webshops.
Stap 2. Kies je software
Is de kogel door de kerk, en ga je voor een eigen webshop? Dan moet je een software-platform kiezen waarop je je winkel kunt inrichten. Welke het beste bij je past, is afhankelijk van je budget, type onderneming, doelgroep én ambities. In het kort zijn er drie opties:
Een SaaS-webshop
‘SaaS’ staat voor ‘Software-as-a-Service’. Simpel gezegd betekent dit dat je een abonnement afsluit om de software te gebruiken. Dat heeft veel voordelen. Is er bijvoorbeeld een storing in je webshop, dan is het platform verantwoordelijk voor de oplossing. Voor technische zaken hoef je dus niet zelf een developer in te schakelen.
Bovendien kun je met een SaaS-webshop snel live. De software is gebruiksvriendelijk en biedt allerlei standaard-thema’s en -toepassingen waarmee je je winkel in een handomdraai opbouwt. Groeit je webshop, of heb je meer flexibiliteit nodig? Dan gaan je abonnementskosten vaak omhoog. Op den duur kan SaaS daardoor minder aantrekkelijk worden. Een bekend SaaS-platform is Shopify, die je ook nog eens makkelijk aan je verzendtool koppelt met de Shopify plug-in van DHL.
Een plug-in-platform
Je kunt ook een stapje verder gaan en kiezen voor een plug-in-platform zoals WordPress WooCommerce. Ook hiermee bouw je met standaard-elementen snel een werkende webshop op. Daarnaast heb je allerlei plug-ins tot je beschikking waarmee je je winkel eenvoudig naar jouw behoeften aanpast. Het kan zijn dat je hier wel ondersteuning van een WordPress-specialist bij nodig hebt.
Software op maat
Heb je serieuze plannen, dan kun je uitgebreide e-commerce software overwegen. Wereldwijd draaien veel webshops op Magento 2: een relatief ‘zwaar’ platform waar je allerlei kanten mee op kunt. Voor het bouwen van een Magento shop is wel wat meer technische kennis nodig dan voor Shopify en WooCommerce, dus ga er niet in je eentje mee aan de slag. Zoek bijvoorbeeld een gespecialiseerd bureau om je te helpen. Start je met een eenvoudige, basic versie van Magento 2? Dan kun je meestal snel live.
Stap 3. Kies een betaalprovider
Nog een keuze die je moet maken: welke partij regelt je online check-out? Je klanten moeten hun orders natuurlijk wel kunnen afrekenen. Hiervoor heb je een 'Payment Service Provider' nodig. Dat is een partij die jouw webshop koppelt aan betaaldiensten als iDEAL, creditcard en PayPal. Hier vind je een overzicht van PSP’s. Ook veel banken bieden betaalplug-ins voor webshops aan. Een PSP heeft meestal maar een paar uur nodig om je kassa te regelen.
Stap 4. Voeg verzendopties toe
Ziezo, bijna klaar. Nu de verzendopties nog. Belangrijk, want klanten zijn eerder geneigd om bij je te (blijven) shoppen als duidelijk is wanneer en waar ze hun bestellingen ontvangen. Net als de betaalplug-in, koppel je ook deze eenvoudig aan je webwinkel. Voor onder andere WooCommerce, Magento en PrestaShop heeft DHL gratis plug-ins ontwikkeld, waarmee je in een paar kliks verzenden een stuk makkelijker maakt. Kies je voor een ander software-platform? Ook voor Shopify, OpenCart en CCV Shop heeft DHL handige koppelingen.
Stap 5. Zorg voor een strak proces achter de schermen
Gefeliciteerd, alle essentiële elementen van je webshop zijn geregeld. Gooi de digitale deuren maar open! Maar vergeet niet: nu begint het pas. Een strak intern proces is cruciaal voor het succes van je webshop. Zorg ervoor dat je je orders volgens afspraak verzendt. Gebruik hier bijvoorbeeld de alles-in-één verzendservice van My DHL Portal voor. Communiceer duidelijk met klanten over wat ze kunnen verwachten, houd je webshop up-to-date en reageer vlot op online vragen en opmerkingen. Zo vergroot je de kans dat nieuwe klanten, vaste klanten worden.
DHL eCommerce schreef deze blog met twee partners:
Over Your Personal Agency
Your Personal Agency is een digitaal bureau in Haarlem. Met een compleet team van designers, developers en marketeers helpen ze bedrijven hun e-commerce uitdaging op te lossen.
Over 9YARDS
9YARDS is een web bureau uit Amsterdam. Het team gebruikt hun ruime ervaring in de industrie om e-commerce succes voor bedrijven te realiseren en is sterk in het koppelen van verschillende systemen.
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden