E-commerce groeit al jaren, met drukte ondertussen als grootste decembertraditie. Zeker met de nieuwe coronamaatregelen heb je geen glazen bol nodig om je deze maand voor te stellen. Precies, een online ‘bestelexplosie’. Geen zorgen, tijd genoeg om ons voor te bereiden. Die piekdrukte lossen we samen op: vervoerder én verzender of verkoper. Gewoon, goed onderling communiceren. En met uw klanten natuurlijk. Want zijn die tevreden, dan komen ze terug!
De klant is kritisch, en terecht
Service, snelheid en gemak. Dat willen consumenten, ook als het om de bezorging van pakketjes gaat. Heel begrijpelijk. Zeker als je weet dat het mogelijk is om je online bestelde artikelen vlug en veilig in huis te hebben. Zonder de hele dag achter de vitrage te moeten zitten loeren of de bezorger al op de stoep staat. Mensen hebben wel wat beters te doen, toch? Gevolg: wat kan, dat willen ze ook. Dus hoe meer slimme bezorgopties u via uw webshop aanbiedt, hoe hoger de klanttevredenheid. Natuurlijk moet u de bijbehorende beloftes wel waar kunnen maken. Want bedenk: klanten herinneren zich niet welke online aankopen goed afliepen. Maar als er iets misgaat, onthouden ze vaak elk detail.
Geef consumenten controle
DHL doet er alles aan om uw verzendreputatie hoog te houden, of zelfs te verbeteren. Ons doel is dan ook: in één keer raak. Bestellen – bevestigen – bezorgen. Dat proces heeft de consument in z’n hoofd. Zo moet het gaan, en alles wat daarvan afwijkt ervaart-ie als een probleem. Die potentiële zorg bannen we uit door constante innovatie, slimme bezorgopties en maximale flexibiliteit. Alleen, dat kunnen we niet alleen. Daar hebben we u voor nodig. Met kraakheldere communicatie valt veel te winnen, en daar helpen we u graag bij. Onder andere met deze tips:
1. Verplaats u in uw klant
Ga er even rustig voor zitten, draai het perspectief om en kruip via vier W’s in het brein van uw klant. Waarom wil hij wat hij bestelt wanneer en waar hebben. Liever ’s avonds? Doen we. Bij de buren? Kan ook. Alleen op zaterdag? Geen probleem. Een DHL ServicePoint in de buurt? Rijden we toch daarheen. Op een veilige plek rond het huis, zoals een schuurtje of carport? Komt in orde, ligt klaar. Er zijn allerlei opties die het leven van uw klant makkelijker maken. Bied ze aan in uw check-outproces en u geeft iemand een onbetaalbaar gevoel: ‘Dit gaat helemaal goedkomen’.
2. Laat uw klant meereizen
Fijn om te weten dat je pakketje is verstuurd. Nog fijner: zien waar het nú is. Die informatie is goud waard, maar gelukkig niet letterlijk. Integendeel, je hoeft écht geen online gigant te zijn om pakketjes te laten volgen. Gewoon het mailadres van uw klant aan ons doorgeven, en wij sturen een update bij elke volgende stap richting voordeur of afhaalpunt. Gratis. Verandert ineens de agenda van uw klant? Maakt niets uit. Totdat wij aanbellen, kan hij makkelijk switchen tussen bezorgopties. Onze chauffeur krijgt hiervan een melding en past meteen zijn route aan. Slim én duurzaam!
3. Wees duidelijk en eerlijk
Uw klanten hoeven dus alleen hun ideale bezorgtijd en -plaats aan te vinken, en kunnen dit tot op het laatst nog veranderen. Als ze nu ook nog lezen hoe lang u ongeveer nodig denkt te hebben, weten ze echt álles wat ze moeten weten. Temper gerust al te hoge verwachtingen – zeker in december. Vertel uw klanten tijdens de check-out hoe druk het is en met welke levertijd ze rekening moeten houden.
O, had dat dan gezégd!
DHL ziet elke bezorging als een driehoeksrelatie. Tussen u, uw klant en ons. Loopt het allemaal soepel, dan wordt een fling vanzelf een ding. Maar zoals in elke serieuze relatie, is goede communicatie vaak de motor achter succes. Omgekeerd kan een gebrek eraan tot frustraties leiden. En een break-up willen we natuurlijk koste wat het kost voorkomen. Herkenbaar? Nou, zo werkt het hierbij ook. Hoe duidelijker en vollediger we samen communiceren, met klanten en elkaar, hoe groter de kans dat het tussen ons allemaal in één keer raak is. En blijft!
Meer tips om u voor te bereiden op de feestdagen? Hebben we, en we delen ze graag met u!
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden