Zo bereid u uw webshop voor op de feestdagendrukte

De herfst is nog maar net begonnen, maar het is alweer tijd om vooruit te kijken naar de drukke decembermaand. De feestdagen staan voor webwinkels garant voor één ding: topdrukte. Dat kan zorgen voor een piek in uw winst, maar ook voor logistieke problemen. Hoe zorgt u ervoor dat uw webshop soepel blijft draaien?

Black Friday en de feestdagen zijn voor vrijwel iedere webwinkel de drukste periode van het jaar. De grote piek in bestellingen kan flinke logistieke uitdagingen veroorzaken: lukt het om alle pakketjes op tijd te bezorgen en blijft de voorraad op peil? Om nog maar te zwijgen over de retourstroom die na de feestdagen op gang komt.

Michel Clausing van DHL eCommerce ziet in de praktijk dat webwinkels van alle soorten en maten hiermee worstelen. Van de grootste webgiganten met tienduizenden pakketjes, tot de kleinere ondernemers die vanuit hun schuur verzenden. ,,De bestelvolumes liggen gewoon dertig tot vijftig procent hoger dan de rest van het jaar", vertelt hij. Hij raadt ondernemers en logistieke afdelingen dan ook aan om in augustus en september al voor te sorteren op de feestdagen. Hij geeft vijf best practices uit de praktijk.

Tip 1: Analyseer uw cijfers
De eerste stap in uw voorbereiding begint volgens Clausing bij uw cijfers van het afgelopen jaar. Hoe zag de piek rond Black Friday, Sinterklaas en kerst er toen uit? Welke afspraken heeft u toen met vervoerders gemaakt over aantallen pakketjes, en kwam u hiermee uit? Daarnaast kunt u ook de afgelopen zes maanden onder de loep nemen. Misschien zijn er wel bepaalde trends te ontdekken, of verkopen bepaalde producten beter of minder goed dan de vorige jaren. Deze inzichten helpen u niet alleen om beter voorbereid te zijn, maar ook om uw marketingstrategieën en inkoopbeslissingen te optimaliseren.

U moet klanten tijdig en duidelijk informeren over de levertijden. Beloof niets wat u niet kunt waarmaken.
Michel Clausing, CCO DHL eCommerce Benelux

Tip 2: Plan tijdig met uw vervoerders en logistieke partners
Logistiek is een van de grootste knelpunten tijdens de feestdagen. Zonder goede afspraken met uw vervoerders kunnen uw pakketjes te laat aankomen. Dat is vooral voor sinterklaas- en kerstcadeautjes een groot probleem. Clausing waarschuwt dat bedrijven vaak te laat beginnen met het maken van deze afspraken: ,,Wij gaan als DHL al in juni in gesprek met onze grootste klanten over hun verwachte volumes. Dit geeft ons de kans om logistiek voor te bereiden en pieken te managen, zodat pakketjes op tijd aankomen." Als kleine of middelgrote webshop is het net zo belangrijk om tijdig het gesprek aan te gaan met uw logistieke partners. Zo weten zij beter wat u nodig hebt in deze periode, en kunnen ze u vertellen wat er mogelijk is.

Tip 3: Spreid de drukte zoveel mogelijk
De grootste van de drukke decemberperiode is dat klanten massaal op dezelfde dag bestellen. ,,We raden bijvoorbeeld aan om van Black Friday een hele week te maken", zegt Clausing. Dit kan helpen om piekmomenten te verminderen en zorgt ervoor dat zowel u als uw vervoerder de druk beter aankunnen. Daarnaast geeft u uw klanten de mogelijkheid om op verschillende momenten te profiteren van de kortingen.

Om de drukte voor Sinterklaas en kerst te spreiden, kunt u uw klanten bijvoorbeeld al in november mailen met de tip om op tijd hun inkopen te doen voor de feestdagen. Zo weten ze zeker dat ze hun cadeaus op tijd in huis hebben.

Tip 4: Zorg voor een optimaal bestelproces en voorraadbeheer
Niets is zo frustrerend voor een klant als een trage of niet-functionerende website tijdens het afrekenen. Controleer dan ook of uw betalingssystemen up-to-date zijn en zonder problemen functioneren. Het laatste wat u wilt, is dat klanten afhaken omdat ze tijdens het betaalproces tegen technische storingen aanlopen. ,,Zorg ook dat uw teksten en foto's op orde zijn. Als de kleur bijvoorbeeld toch niet klopt, krijgt u na de feestdagen een flinke retourenstroom", vertelt Clausing.

Houd ook uw voorraadbeheer in de gaten. Clausing benadrukt dat producten die uit Azië komen bijvoorbeeld een levertijd van zes tot acht weken hebben: ,,Het is belangrijk om uw cashflow en opslag op orde te hebben. Als u te laat begint met inkopen, loopt u risico dat u niet op tijd genoeg voorraad hebt. Uiteraard moet u ook genoeg ruimte hebben om uw voorraad op te slaan."

Geef uw klant ook de mogelijkheid om te kiezen voor afhaalpunten of pakketkluizen. Dan helpt u uw vervoerder om alles op tijd te bezorgen.
Michel Clausing, CCO DHL eCommerce Benelux

Tip 5: Communiceer duidelijk met uw klanten
Feestdagen gaan gepaard met strakke deadlines: klanten willen er zeker van zijn dat hun cadeaus op tijd binnen zijn. Verwachtingsmanagement is dus cruciaal. Clausing vertelt: ,,U moet klanten tijdig en duidelijk informeren over de levertijden. Beloof niets wat u niet kunt waarmaken." Hij legt uit dat het beter is om klanten van tevoren te informeren dat de levertijd tijdens de feestdagen wat langer kan duren, dan dat u ze later teleur moet stellen.

Het kan bijvoorbeeld een goed idee zijn om aan te geven dat u alleen voor een bepaalde datum kunt garanderen dat de klant een pakketje voor Sinterklaas of kerst in huis heeft. ,,Geef uw klant ook de mogelijkheid om te kiezen voor afhaalpunten of pakketkluizen. Dan helpt u uw vervoerder om alles op tijd te bezorgen."

Wilt u meer weten hoe DHL ondernemers ontzorgt en ondersteunt? Klik dan hier.

Bron: De Ondernemer
Foto: Michel Clausing CCO DHL eCommerce Benelux door Arie Kieviet

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden