ASOS en logistiek
Net als veel andere digitale bedrijven, wist ASOS vanaf het begin dat ze voorbestemd waren om internationaal beroemd te worden. Opgericht in 2000, toen experts zeiden dat snelle mode nooit online zou kunnen werken, bouwden ze een wereldwijde aanhang op door de trend voor te blijven, gespecialiseerd in aan beroemdheden gerelateerde kleding en kleding uit de films (je zult versteld staan hoeveel mensen niet weten dat ASOS staat voor As Seen On Screen). Het ging echter niet allemaal van een leien dakje, Kylie Minogue-jurken en Tyler Durden-jassen. Naarmate het succes van ASOS groeide, werden logistiek en levering een steeds complexer probleem. Daarom besloot ASOS in 2014 dat ze moesten samenwerken met een logistiek dienstverlener die hen naar een hoger niveau kon tillen.
Snelle en eenvoudige systeemintegratie
Nieuwe IT-systemen koppelen aan een webwinkel met een snelwisselende voorraad van meer dan 85.000 artikelen? Dat brengt risico's met zich mee. DHL wilde de technologische infrastructuur van ASOS vooral niet ingewikkelder maken. De oplossing lag juist in het vereenvoudigen. Gelukkig kon de software van DHL met een minimale programmering worden geïntegreerd.
Aan één enkele basisinstallatie had ASOS zelfs genoeg om internationaal te verzenden naar 24 Europese landen én om hun klanten uitgebreidere bezorgopties te bieden. En dat alles met één type verzendlabel..
Gemengd transport voor wisselende verzendvolumes
ASOS kreeg voet aan de grond in 14 Europese landen. Waar de vraag groot was, groeide de behoefte aan een kosteneffectieve manier om grote volumes verzenden. Op plekken waar het merk nog maar net gevestigd raakte, zocht het juist naar een betrouwbare manier om kleinere hoeveelheden te verzenden.
Als antwoord creëerden we een dienst op maat: gemengd transport. Voor de nieuwere markten zetten we het standaardnetwerk van DHL eCommerce in, met levertijden van zo’n 3 tot 5 dagen. De volwassen markten liftten mee op DHL Direct Injection, waarmee we grote volumes rechtstreeks naar het land van bestemming vervoeren. Door het sorteerproces over te slaan, drukten we de kosten. Tegelijk konden we nog steeds voldoen aan de toonaangevende ‘tijdvakbezorging’.
Veeleisende shoppers verkiezen gemak
De typische ASOS-klant is jong, drukbezet en heeft de laatste mode graag vandaag nog in huis. Zo zorgen consumenten dat hun kledingstijl bijblijft met de trend van nu. Zekerheid staat hoog op het verlanglijstje: ze willen hun bestelling geleverd krijgen waar ze willen, wanneer ze willen. Toch verschillen de verwachtingen van land tot land. Soms is bezorging aan de deur de norm. In andere landen halen consumenten hun bestelling het liefst op bij een ServicePoint of locker.
Het verfijnde netwerk van DHL eCommerce beantwoordt perfect aan deze bezorgvoorkeuren. Door samen te werken met de beste binnenlandse bezorgpartners, die we in eigen beheer hebben, kunnen we de flexibiliteit en kwaliteitscontrole bieden om elke klant blij te maken. Op het serviceniveau dat ze verwachten. Notificaties ontvangen, de bezorging wijzigen of levering op een alternatief adres: de opties in onze standaardservice zijn ruim.
Zendingen volgen in realtime
Stelt u zich voor: online topretail in 14 Europese landen, ondersteund door een internationaal logistiek netwerk, afgehandeld vanuit tal van magazijnen en door verschillende last mile-bezorgpartners. Dat zou af en toe best een communicatieprobleem kunnen opleveren. Of niet?
Het mooie aan de DHL software is dat verzendgegevens automatisch worden doorgestuurd naar al onze logistieke partners in de verschillende landen. Zonder omwegen, zonder extra IT-koppelingen. Sterker nog: track en trace-informatie belandt vanzelf bij alle betrokken partijen, zodat zowel ASOS als hun klanten de voortgang van zendingen in realtime kunnen volgen. Een belangrijke manier om tijdens het hele koopproces te zorgen voor een sublieme gebruikerservaring. Bovendien stelt de tracking DHL eCommerce in staat om storingen op te sporen voordat ze logistieke problemen veroorzaken.
Online retouren zo geregeld
In de fast fashion industry is het gebruikelijk dat consumenten veel producten weer retour sturen. Met krappe marges had ASOS een retouroplossing nodig die snel, handig en klantvriendelijk was.
Aangesloten zijn bij het grootste servicepuntennetwerk van Europa bood uitkomst. Helemaal in combinatie met de ‘single label’-oplossing: door standaard een retourlabel mee te sturen, kon elke zending eenvoudig worden teruggestuurd naar het retourcentrum en zo z’n weg terugvinden naar de magazijnen van ASOS. Het enige wat de consument hoeft te doen, is de artikelen naar een DHL ServicePoint of locker brengen. Zo blijven de voorraden in beweging en verspillingskosten laag. Zonder onverwachte kosten voor ASOS.
Geen financiële verrassingen
Om hun merk verder te laten groeien, wilde ASOS de logistieke kosten graag beter kunnen voorspellen. Brengt een logistiek partner kosten in rekening op basis van het gewicht of formaat van individuele pakketten? Dan wordt opschalen knap lastig. Daarom was de standaardservice van DHL zo handig voor hen, want daarmee kunnen ze zonder onverwachte kosten pakketten tot 31,5 kg en tot 120 cm lengte versturen.
Overzichtelijke rapportages
Elk succesvol bedrijf moet grip houden op de cijfes. Daarom zijn duidelijke rapportages een vast onderdeel van onze standaardservice. Hierin zijn ondermeerde resultaten op het gebied van leveringen en retouren terug te zien. Overzicht op KPI-niveau nodig? We begrijpen dat grote bedrijven als ASOS daar behoefte aan hebben, daarom bieden we specifieke rapportages die aan alle interne vereisten voldoen.
Grenzeloze samenwerking
Wat de relatie tussen ASOS en DHL zo vruchtbaar maakt? Het antwoord is simpel: ons sterke partnerschap. Vanaf dag één hadden we het volste vertrouwen in elkaar. Kijk bijvoorbeeld naar de vaste accountmanagers van DHL eCommerce in het Verenigd Koningrijk, die nooit ver van het hoofdkantoor van ASOS verwijderd zijn. Neem de account- en programmanagers in Duitsland, die vol overgave door heel Europa nieuwe innovaties ontwerpen en opzetten. Het is ook te zien aan ons gespecialiseerde klantenserviceteam, dat rechtstreeks samenwerkt met de klantenservice van ASOS om zendingen aan te sturen en in de gaten te houden. En dan is er nog ons centrale supportteam dat problemen op klantniveau met lokale teams oplost, zij aan zij met de medewerkers van ASOS zelf.
Graag meer info over onze service?
Sinds dat telefoontje in 2014 heeft DHL eCommerce de verzendservices in Europa perfect weten af te stemmen op de groeiende behoeften en ambities van ASOS. Flexibel, eenvoudig en slim. Maar vooral ontworpen om aan te sluiten op het hoge niveau van consumentenservice.
Wilt u weten hoe DHL eCommerce uw bedrijf logistiek kan ondersteunen? Laat uw gegevens achter, dan neemt één van onze e-commerce experts contact met u op. We denken graag met u mee over de mogelijkheden.